Pershia
    En kille(38 årig) från Jemen har högskoleutbildning(kandidatexamen) inom ekonomi linje redovisning och finansiering och skickat till UHR för validering. Han studerar SFI och nu inte kan klara svenskan men han kan god engelska. Han vill fortsätta och komplettera sin studie till magister i Sverige och jobba inom det här område. Vad måste han göra? Han har mycket erfarenhet inom revision.Vilket jobb passar honom om han vill jobba vid sidan av sina studier och hur kan han studera vidare? Finns någon magister utbildning i redovisning och finansiering som är på engelska?

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej,

    alla utbildningar inom Ekonomi med undervisningsspråk Engelska på Magister- och Masternivå finner man på www.studera.nu/jamfor-utbildning>>> och jag hittade 148 utbildningar.

    Mitt förslag är att killen kikar på den listan och väljer några utbildningar som han är mest intresserad av och kontaktar därefter de Studievägledare som jobbar just på de utbildningar. Det borde gå bra att kommunicera med dem på engelska /då själva utbildningar är på engelska/.

    **
    Övriga tankar - om man vill bo och jobba i Sverige kan det bli extremt svårt om man inte har hög nivå på svenska språket. Att hitta var man kan jobba endast på engelska i Sverige utan att behöva kunna förstå ganska mycket svenska och själv göra sig förstådd på svenska - är myckt svårt. Sådana tjänster är extremt få och man ska ha mycket tur att kunna få en av de tjänsterna.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    Hälsa killen Lycka till från oss på fråga syv!

    SYV på Fråga SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    jag vill tipsa om att det finns många yrken inom område Ekonomi och även inom andra, närliggande områden som t.ex undervisning i matematik - att bli mattelärare och/eller lärare i Företagsekonomi på gymnasiet.

    Exemplevis kan man läsa om yrken ekonomiassistent>> och löneadministratör>> och Ämneslärare>>.

    Samtidigt som man lär sig om olika yrken, lär man sig också mer svenska när man läser om olika yrken. Många yrkesbeskrivningar på www.framtid.se har också yrkesfilmer i presentationerna och då kan man både se och HÖRA info om yrket. Vi tycker att det är bra att kombinera "nytta med nöje" - lära sig svenska måste man ändå göra om man vill bo, studera och arbeta i Sverige.

    Allmänt vad det gäller att få jobb i Sverige, som du säkert själv också väl känner till:

    - finns inget jobbgaranti;

    - antingen startar man egetföretag eller söker anställning;

    - om man säker anställning är det arbetsgivare som bestämmer vem som får jobbet;

    - det är endast i de så kallade "bristyrken" som det är relativt lätt att få jobb. Inom Bristyrkena är det antingen mycket höga krav på utbildning (t.ex ska man vara legitimerad lärare, tandläkare eller sjuksköterska) eller så är de jobben med tuffa villkor: bland annat låg lön, som t.ex hemtjänstpersonal.

    För den som vill jobba inom ekonomi gäller det att skaffa sig hög utbildning och även lära sig mycket bra svenska eller så kan man försöka få jobb som Löneadministratör, vilket inte är lätt om man inte både kan mycket bra svenska + kunskaper/erfarenheter i några löneprogram /det finns tyvärr många olika löneprogram och företag/organisationer är intresserade att anställa någon som redan kan just deras löneprogram och lära sig alla löneprogram kan man inte göra för att det är många - det är som att försöka lära sig alla världensspråk/. Jag vill inte skrämmas eller låta pessimistisk men jag tror att chanserna är relativt små att inom kort få jobb inom ekonomi för den som idag läser SFI. Detta på grund av att det är en lång tid innan hen ska kunna så pass bra svenska som krävs för att kommunicera på en arbetsplats. Jag blir mycket glad om det visar sig att jag har fel! :)

    Om man vill snabbt få jobb och har arabiska som modersmål och kan bra engelska - skulle jag rekommendera söka jobb i skolan (GRUND- eller Gymnasieskola) - ex. som Studiehandledare>> eller Studiecoach>>, Skolvärd>> eller Hjälplärare/Lärarassistent>>. Man kan kanske få deltidsanställning - på halvtid eller 75procent av heltid och då har man tid och ork att vid sidan av jobbet även läsa svenska /ex. på en kvällskurs eller på flex/distans/. På jobbet (i skolan) kommer man också lära sig svenska. På så sätt skaffar man sig arbetslivserfarenhet och även får lön samtidigt som man lär sig svenska.

    När bedömningen från UHR kommer kan man göra vidareplanering i så fall. Och så kan personen "i fråga" genom arbetslivserfarenhet från svenska skolan också bestämma sig om hen t.ex vill satsa på att bli lärare: i hans fall kanske lärare i ekonomi, matematik och arabiska (lärare i arabiska kan man både bli - Modersmålslärare>> och lärare i Moderna språk /arabiska/ - det är två olika lärarbehörigheter, fast det handlar om samma språk).

    Bästa hälsningar

    ANNA