Joakim
    Jag vill läsa kandidatprogrammet i datavetenskap på UU men saknar behörighet i Ma4. Det jag har tittat på är att gå tekniskt basår med reserverad plats men det känns onödigt då jag bara saknar Ma 4 för att bli antagen. Vilka andra möjligheter finns det för mig att komma in på kandidatprogrammet? Är det möjligt att bli antagen och läsa upp Ma 4 samtidigt som jag läser den första terminen på programmet?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,
    om det för särskild behörighet krävs godkänt betyg i matte 4, är du utan det betyget Obehörig. Obehöriga kan inte tas in på högskoleutbildningar, tyvärr. Jag kan därför inte tänka mig att ditt förslag - om att läsa matte 4 under tiden du läser på programmet skulle vara realistiskt. Dock får du gärna fråga de utbildningsansvariga på den aktuella utbildningen. Min bedömning är att du till 99,999% får Nej, som svar på din fråga.

    Mitt förslag är att du gör senast 16 april - ansökan till "ditt program" men att du som andra, tredje och så vidare alternativ söker även andra utbildningar (i första hand de där matte 4 ej krävs). Sedan försöker du innan 21 juni (som är sista dag för komplettering) skaffa dig godkänt betyg i matte 4. Om du ej skaffar dig godkänt betyg i matte 4 senast 21 juni - får du svar OBEHÖRIG från Antagning.se - på ditt första alternativ; du kan dock bli antagen till ngt. av de lägre prioriterade alternativ, där du är behörig.