Erica

    Hej! Jag är väldigt intresserad av att bli flygingenjör och undrar vilket krav ställs att komma in till utbildningen? Var kan jag studera den utbildningen? Tyvärr är det svårt att hitta någon information om utbildningen. Tacksam för ert svar och hjälp!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Erica,när du nämner "flygingenjör" det första jag tänker på är att man jobbar i den befattningen inom FM, försvarsmakten. I så fall om det är det du tänker på så finns det information på FM´s webbplats: forsvarsmakten.se/sv/utbildning/befattningsguiden/officers-befattningar/flygingenjör
    Om du däremot tänker jobba "civilt", så kanske du vill utbilda dig till Civilingenjör. Civilingenjörsprogrammen finns med många olika inriktningar. Behörighet till alla de olika civilingenjörsprogrammen brukar bestå av Grundläggande (krävs alltid till alla svenska högskole-och universitetsutbildningar) + särskild: godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi1 (ibland även kemi 2) och Matematik 4.
    Om du inte vill utbilda dig till Civilingenjör, så behöver du se dig om - i fall det finns kortare utbildning till Flygingenjör, t.ex en 3-årig utbildning på Flygingenjörsprogrammet.
    Tidigare har det på Mälardalens högskola funnits Flygingenjörsprogrammet, 180 högskolepoäng men sedan dess har lärosätet både ändrat namn till Mälardalens universitet och ändrat sitt utbud, så nu hittar jag inte det programmet på det lärosäte och inte på ngt annat lärosäte heller. Man får se hur utbildningsutbud kommer se ut inför ansökan till HT23 (det fastställs i sin helhet till mitten av mars 2023).

    Exempel på utbildningar (kurser och program) som du gärna får titta på:
    mdu.se/utbildning/kurser?kod=FLA212&title=Flygsystemteknik%20samt%20motorteknik
    mdu.se/utbildning/kurser?kod=FLA300&title=Aerodynamik%20och%20flygmekanik
    liu.se/utbildning/program/6kftl
    mdu.se/utbildning/program/civilingenjorsprogrammet-i-tillforlitliga-flyg--och-rymdsystem

    Du får också gärna ställa din fråga till studievägledare på de institutioner där civilingenjörsprogrammen och högskoleingenjörsprogrammen ges. Du kan också vända dig till studievägledningen på Mälardalens Universitet. I deras utbud ser jag två korta kurser och civilingenjörsprogrammet med relevant (till din fråga) innehåll. MU´s studievägledning bör därför kunna svara på frågan om hur man kan bli "Flygingenjör".