DiiDii
    Hej
    Jag funderar stark på att bli jurist. Hur funkar det där med högskoleprov? Hur ofta kan man göra det? Om man inte e godkänd på engelska kan man komma in? Har typ bara gymnasiepoäng from komvux, men läste till undersköterska.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Högskoleprovet är en extra chans att komma in i fall betygen från gymnasiet är kanske lite för låga. Dock måste man vara BEHÖRIG i alla fall, även om man söker i HP-urvalsgruppen. Högskoleprovet ersätter inte behörighetskraven.

    För att bli behörig till en högskoleutbildning måste man alltid ha Grundläggande behörighet - i ditt fall Slutbetyg från gymnasiet eller Examensbevis.
    Engelska A (eller 5) var en obligatorisk kurs i Slutbetyget
    och Engelska 5 och 6 är obligatoriska kurser för grundläggande behörighet - om man har Examensbevis.

    För att kontrollera vad som fattas för dig för att du ska bli behörig är det bäst att göra så här: kontakta Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommun där du är folkbokförd, ta med dig alla dina gymnasiala betyg - och ni kan tillsammans göra upp en studieplan: hur du uppnår behörighet på det bästa sättet.

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej!
    Högskoleprovet är en extra chans att komma in i fall betygen från gymnasiet är kanske lite för låga. Dock måste man vara BEHÖRIG i alla fall, även om man söker i HP-urvalsgruppen. Högskoleprovet ersätter inte behörighetskraven.

    För att bli behörig till en högskoleutbildning måste man alltid ha Grundläggande behörighet - i ditt fall Slutbetyg från gymnasiet eller Examensbevis.
    Engelska A (eller 5) var en obligatorisk kurs i Slutbetyget
    och Engelska 5 och 6 är obligatoriska kurser för grundläggande behörighet - om man har Examensbevis.

    För att kontrollera vad som fattas för dig för att du ska bli behörig är det bäst att göra så här: kontakta Studie- och yrkesvägledare på Komvux i den kommun där du är folkbokförd, ta med dig alla dina gymnasiala betyg - och ni kan tillsammans göra upp en studieplan: hur du uppnår behörighet på det bästa sättet.

    Vänliga hälsningar och lycka till med dina studier!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare