Mickis
    Jag skulle vilja jobba som polis. Men jag skulle vilja jobba som kriminaltekniker. Alltså en sån som löser brott. Typ mord.
    Men vilken linje ska jag söka och vilken inriktning?
    Hur lång tid är utbildningen?

    Vore väldigt tacksam för svar!

    mvh Mickis

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, dom flesta kriminaltekniker är poliser i grunden så det kan ju vara bra att satsa på ett program som ger dig kunskaper och behörighet för just den vägen. Ett högskoleförberedande program innehåller alla kurser du behöver för att söka till Polishögskolan utom Teknikprogrammet - där behöver du lägga till en halv historiekurs till. Sedan kan det finnas de som går Barn- och fritid eftersom man där läser mycket kommunikation, beteendevetenskap, pedagogik och om människans utveckling vilket kan vara viktigt kunskaper inom polisyrket. Då måste du dock lägga till en hel del kurser för att bli behörig att söka Polishögskolan -men det kanske det kan vara värt om ett yrkesprogram passar en bättre.

    Här kan du läsa mer om kriminaltekniker http://www.skl.polisen.se/for-jobbsokande/vanliga-fragor-och-svar/

    /Lena, Syv