lura

    Jag går i andra året gymnasiet i Ekonomi programmet men plötsligt och sent ville jag bli tandläkare och har ångrat mig att har gått i Ekonomi programmet fast att jag var förvirrad från början mellan Ekonomi och Natur men valde Ekonomi till slut Så min fråga är kan jag bli tandläkare om jag går i Ekonomi? och om det är möjligt så vad är vägen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, du behöver, för att bli behörig till tandläkarprogrammet, skaffa dig godkända betyg i fysik 2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4.
    På ekonomiprogrammet är det möjligt att läsa matte 4, som inte är en obligatorisk kurs på EK men ofta finns möjlighet att läsa den kursen som valbar - fråga om det på din skola.
    Fysik, Kemi och Biologi brukar man inte kunna läsa på EK. Du får därför komplettera efter gymnasiet: på komvux, på en folkhögskola eller genom att läsa på högskolans basår (naturvetenskapligt basår).
    Mvh
    Julia

    • : När man gör detta kan man då även läsa engelska 7 och matte 5 för att utnyttja meritpoängen? Eller funkar det inte så?
    • Julia :

      Eng 7 ger 1.0 meritpoäng. Matte 5 (om matte 4 krävs för särskild behörighet) ger också 1.0 meritpoäng. De flexta komvux erbjuder möjlighet att läsa engelska 7 och matte 5; fråga om den möjlighet finns på komvux i din kommun - hos komvux i den kommunen där du är folkbokförd. OBS! studier på folkhögskola och på högskola ger INTE meritpoängen, det är kurser man läser på gymnasiet eller på komvux och får godkända betyg i, som ger meritpoängen. Om vilka kurser som ger meritpoäng och annat kring meritpoäng - var god läs på gymnasieGuiden.se/merit