Regina

    Hejsan Jag har några frågor om utbildningen till webbdesigner. Jag heter Regina, jag är 23 år gammal och kommer från Tyskland. I sommaren 2017 har jag avslutat min utbildning till affärskvinna i detaljhandel (på tyska: Einzelhandelskauffrau eller Kauffrau im Einzelhandel) och 2018 flyttade jag ensam till Stockholm och har börjat att jobba på Hemköp. Men nu vill jag byta jobbet och lära mig någonting nytt. Jag har kollat genom kategorin "lätt att få jobb" på Framtid.se och sökte några jobb som skulle kunna passa mig. Att jobba som webbdesigner känns jätteintressant för mig men jag har några frågor till detta jobb. 1. På GymnasieGuiden.se står att man måste först göra en eller flera förrutbildningar (om jag har läst det rätt). Upp till nu har jag snart inga erfarenheter med dataarbete så betyder det att jag måste läsa först kurserna Programmering 1 och 2 för att kunna använda JAVA, därefter pluggar jag teknikprogrammet med fokus av informations- och mediateknik och därefter kan jag börja med utbildningen till webbdesigner? Eller har jag förstått någonting fel? 2. Jag har sett kursplanen för Programmering men jag förstår tyvärr inte jättemycket. Jag skulle vilja veta hur länge tid programmeringskurser, teknikprogrammet och utbildningen till webbdesigner tar och om jag måste betala för kurser och utbildningen eller om man får lön? Det känns kanske som massor dumma frågor och jag ber om ursäkt om det finns några grammatik fel i texten. Tack så mycket och hej då Bästa hälsningar Regina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns inga dumma frågor, tycker jag, utan det finns däremot frågor som är svårt att svara på! :) och din fråga är tyvärr en av de frågorna som är svårt att svara på, därför att yrket Webbdesigner är i Sverige icke-reglerat. Det är varje arbetsgivare som fritt bestämmer vem de anställer, finns inga legitimationer eller obligatoriska certifikat.
    Man kan även få jobb utan någon som helst specifik utbildning, utan endast genom att påvisa vad man de facto kan.
    Om man inte kan så mycket än, utan vill lära sig - då vill jag i första hand rekommendera utbildningar inom yrkeshögskola, se t.ex en kort lista på yhguiden.se/resultat?Education.text=webbdesign
     Utbudet av yrkeshögskoleutbildningar inom olika branscher finns på www.yhguiden.se
    och om du endast vill titta på yh-utbildningar inom data-it - så se här: yhguiden.se/resultat?data-it
    Tänk på att yrkeshögskola i Sverige kan ta in på utbildning även obehöriga. Alltså, om du saknar några kurser eller annat, t.ex om det krävs arbetslivserfarenhet inom data-it, så är det ändå lönt att söka för att yh kan, som sagt, ta in även om man ej uppfyller alla behörighetskrav.
    Givetvis är det bättre att försöka uppnå behörighet som beskrivs - inför antagning till den specifika yh-utbildningen.
    ***
    Vill du i första hand studera i Stockholm eller kan du flytta för att gå utbildning?
    Data/IT-yrkeshögskoleutbildningar i Stockholm: se listan på yhguiden.se/resultat?Category.id

    Om vi tittar på utbildning/nackademin/ux-designer så ser vi att det för behörighet krävs: godkända betyg i gymnasiala kurser: Svenska eller Svenska som andraspråk 2, Engelska 6, Matematik 2 och Programmering 1.
    Innehåll i kursen matematik 2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2