Kimia
    Eftersom det inte spelar något roll vad får betyg man fick på gymnasiet,så hur får man då hör meritvärde?,för att kunna komma in på läkarutbildningen.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    Meritvärde är summan av Jämförelsetal + Meritpoäng.

    Exempel:
    man får alla C-betyg i alla gymnasiekurser
    och har då 15.0 i Jämförelsetal
    man har i vårt exempel 1,5 i Meritpoäng /av 2.5 möjliga/.
    15.0 + 1,5 = 16.5
    Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde

    Oavsett vilken utbildning man söker på högskola/universitet gäller det att
    1. ha alla kurser för behörighet (minst E betyg i dem)
    2. kämpa för så höga betyg som möjligt
    3. fördelaktigt om man läser kurser för Meritpoäng
    4. Högskoleprovet ger extra chans att komma in

    Högt Meritvärde får du genom att ha höga betyg i alla kurser från åk1, 2 och 3 på gymnasiet + att du läser kurser för Meritpoäng, se här http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser.
    Det som inte spelar roll är exakt VILKA kurser man får vilka betyg om det är E i just Matte eller i Svenska... det är SUMMAN av alla betyg som spelar roll. Just för Läkarutbildningen som är väldigt populär - gäller det att ha A-betyg i alla ämnen (möjligtvis kan man komma undan med ett par B-betyg, om man har tur). Alternativet är att man får högt resultat - typ 1,75 av 2.00 möjliga på Högskoleprovet.

    Mvh
    Mikael SYV