Hej!
    Jag råder dig vända dig till den gymnasieskola där du läste och fick dina betyg. Du kan också ringa till Skolverket (speciellt om du får svar från din grundskola om att de inte vet hur de ska göra) - tel.nr till skolverkets upplysningstjänst är 08-527 332 00.
    Du kan också ringa till Antagning.se - tel.nr 0771-550720, tel.tid kl.9-16 och fråga om det skulle gå att ansöka på de dokument du har nu utan att behöva få ut nya betygsdokument. Du skapar i så fall inloggning på www.antagning.se och uppger ditt personnummer som du nu har fått. Sedan laddar du upp de dokument du fick när du inte hade personnummer - kanske kan det gå bra om namnet stämmer... kanske står det "samordningsnr." på dina betygsdokument, och kanske är det i så fall OK.
    Även Antagningsgruppen på det lärosäte dit du vill söka (alltså högskola eller universitet) borde kunna ge dig svar om du kan söka och bli antagen på de dokument som du redan nu har eller om du måste få ut examensbevis där ditt personnumer står, så du då inte hade, men som du nu har.
    FRåGA SYV gör inte antagning till högskoleutbildningar, det gör www.antagning.se men antagningsgrupperna på de enskilda lärosäten har mycket att säga till om antagningen.
    Vänligen
    ANNA