Nadia

    Jag är väldigt sugen på att helt byta karriär. Från skådespelare till Byggingenjör BIM som finns som YH-utb på Nackademin. Jag har grundläggande behörighet, men endast G i MaB. Det står i behörighetskraven MaB/2, SvenskaB/2, EngelskaB/6. Kan någon hjälpa mig utröna vad detta betyder för mig, och ge mig tips om hur jag ser till att ha den kompetensen lagom till HT -22, då jag önskar påbörja utbildningen. Skulle bli så tacksam för svar.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nadia,
    om det står i behörighetskraven MaB/2, SvenskaB/2, EngelskaB/6, betyder det att för särskild behörighet krävs godkända betyg i matematik B eller matematik 2 (det uppger du att du har), vidare krävs det också godkända betyg i Svenska B och Engelska B som är gamla kurser eller i motsvarande nya kurser Svenska 2 och Engelska 6. Om du inte har godkända betygen i de kurser i svenska och engelska - sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd. De 2 kurser kan tillsammans läsas på heltid på 10 veckor eller på halvtid - i 20 veckor, eller på 25% av studietakt - i 40 veckor.