Jonathan

    Hej jag gick ut gymnasiet med runt 21,93 i merit men det räcker fortfarande inte för att komma in på läkarprogrammet på karolinska.Vad mer kan jag göra för att faktiskt komma in? Antagningspoängen (22,22)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,
    Karolinska Institutet brukar använda även alternativt urval (AU) till läkarprogrammet, som de kallar för "PIL". Du får gärna se allmän info om AU på fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola och information om AU på just KI - på ki.se/alternativt-urval

    Annars så är det att göra högskoleprovet så många ggr man kan för att konkurrera i HP-urvalet, och/eller försöka höja sitt meritvärde, t.ex genom prövningar. För allmän info om prövningar - var god se https://www.fragasyv.se/info/provning
    Om du idag inte har max antal meritpoäng - 2.5 - kan du försöka höja antal meritpoäng, genom att på komvux läsa högre mattekurser, eng7 eller mod.språk3/4. Se gärna info om meritp.på gymnasieguiden.se/merit

    • :

      Okej Jack fick A på nästan allt förutom Matte 1c där jag fick runt ett D kan jag göra en prövning på matte 1c då? För det är allt som krävs för att jag faktiskt ska ha den meriten som krävs.

    • Anna : Du kan göra prövning i matematik 1a. Om du får A-betyget i matematik 1a-kursen, kommer du höja ditt jämförelsetal och med det även meritvärde med + cirka 0.3 (Från D till A i en 100p.kurs). Du kommer då prövas med det högre meritvärde i BII, kompletteringsgruppen samtidigt som du med det lägre meritvärde fortfarande prövas i BI, direktgruppen.