Livia
    Hej,

    Jag har ett stort bekymmer. Jag har försökt komma in på universitet nu i över ett och ett halvt år..jag har läst till Engelska 7 och Spanska 4 så jag kunde höja min merit och ligger nu på ungefär 16.01. Min dröm är att läsa till socionom, kriminolog, jurist eller journalist med inriktning sociologi. Jag vill arbeta med människor helt enkelt, hjälpa dem. Högskoleprovet funkar inte alls för mig då jag försökt 4 gånger nu. Jag vet inte vad mer jag kan göra, finns det några utbildningar som är inom detta område som jag kan ha chans att komma in på? Eller vad kan jag göra mer för att komma in på någon av dessa? Jag ger snart upp..

    Tacksam för svar!
    Mvh Livia

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Du kan försöka göra prövningar i de kurser i vilka du har betyg som är lägre än A.

    Vart antagningsgräns hamnar bestäms inte på förhand, så ingen vet säkert vilka betyg som ger plats på utb.

    Har du funderat på lärarutbildning ? Lärare hjälper människor genom att undervisa dem.

    Med lärarutbildning i bagaget kan bli rektor eller https://www.framtid.se/yrke/speciallarare

    • : Prövning har jag tänkt på, men det är svårt att få en plats där och vet inte riktigt hur det funkar, men ska kolla det. Ja lärare har jag tänkt på men det skulle isåfall bli min sista utväg..känns tråkigt att ge upp mina drömmar liksom. Men tack för svar!
    • Mikael : Vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp !