Sabina
    Hej,

    Jag tog studenten 2013. Jag har alltså Det "gamla" betygen. IG, G osv.
    Jag har ett slutbetyg.
    Jag har MVG i Företagskonomi A och IG i Företagekonomi B.
    Då Företagsekonomi B är en 150 poängskurs tynger den ner mitt snitt. Jag undrar vad jag har för möjligheter att höja den kursen?
    Finns det motsvarande kurs jag kan göra prövning i? Så att det kan räknas in i mitt slutbetyg och höja totalvärdet?

    Tack!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina!

    Det set tyvärr inte så bra ut... som du sjäIv kan se i TabeIIen för utbyteskompIettering>> finns inte kursen Företagsekonomi B. Och det betyder att det ej finns någon motsvarande ny kurs.

    Prövningar i gamIa kurser kunde man göra fram tiII 30 juni 2016. Och Iäsa dem gamIa kurser kan man inte Iängre göra sedan ganska så många månader tiIIbaka...

    så ser det ut som att man inte kan höja betygen i vissa kurser, däribIand också Företagsekonomi B.

    Jag har nu skickat den frågan tiII en sakkunnig, men eftersom det är fredag eftermiddag nu, kan man troIigtvis förvänta sig svar tidigast på måndag.

    Tyvärr så har inte jag så stora förhoppningar på att det bIir ett positivt svar. :(

    Hör av mig när den sakkunnige svarar, oavsett vad det bIir för svar.

    Om det stämmer (och den sakkunnige bekräftar det) att du ej kan höja betyget i Företagsekonomi, då återstår det i princip bara att satsa på högskoIeprovet - och försöka komma in i HP_urvaIsgruppen.

    EIIer kika på utbiIdningar där det ej krävs så högt meritvärde. Även AIternativt urvaI>>>, som finns tiII vissa utbiIdningar ibIand, kan vara vägen in på högskoIa.

    Vi håIier tummarna!

    HäIsningar

    MikaeI

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabina

    nu har jag pratat med expert på Universitets- och högskolerådet och fick det tyvärr bekräftat att det ej går att byta ut den kurs du har IG i.

    Tyvärr så finns inte Företagsekonomi B i tabeIIen för utbyteskompIettering. FörkIaringen som Universitets- och högskoIerådet ger är att det beror troligtvis på att antal poäng i förtagsekonom 2 och företagsekonomi B är inte detsamma. Men oavsett anledning, så går det tyvärr inte att läsa upp den kursen.

    Jag bekIagar verkIigen. Vet inte vad jag kan råda dig till mer än att satsa på Högskoleprovet. Och så se till att du får max antal meritpoäng + att du läser upp de kurser som går att Iäsa upp.

    ANNA