Ghassan
    Hej!
    Jag heter Ghassan och jag är som apotekare kom från syria och jag vill göra ett prov c1 på grund av Social styrelsen begärde det ,jag bor i Varberg.
    Kan ni hjälpa mig ?
    Vilket datum är det prov?
    kan jag kontakta direkt med er eller genom Arbetsförmedlingen ?
    Hur kan jag göra det?
    Alltså jag vill ta alla detaljer .
    Ursäkta mig om jag hade ett fel på mitt brev.
    Mvh
    Ghassan
    • Liselotte : Socialstyrelsen råder dig kontakta dem & uppge Ärendenummret (som står på det brevet som du fick från dem) - då kan handläggaren ge förslag på något alternativ: t.ex. kan det gå att ersätta C1 provet med betyg i Svenska som andraspråk 3 eller med resultat av TISUS test (test i svenska för universitetsstuderande). Beslut om ersättning av C1 provet med ett betyg från SAS 3 eller resultat av TISUS test fattas individuellt, utifrån detaljer i ditt ärende. Bra om du får förslag från Socialstyrelsen på något alternativ, då har du valmöjlighet.
    • Anna : Läs ett utökat svar från mig (finns i den gråa rutan under mitt första svar till dig).

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Ghassan!

    Om jag förstår dig rätt så är det språkprov i svenska på C1-nivå (Europaskalan) som du behöver göra.

    Här http://www.folkuniversitetet.se/Las-mer-om-sprak/Spraktest/Sprakguiden/C1/ kan du göra självbedömning av dina språkkunskaper i svenska.

    Jag undrar om det i den informationen som du fick från Socialstyrelsen står var & när du kan genomgå test? Går du i skola och läser svenska nu? I så fall är det en mycket bra idé att fråga svensklärare på din skola om dina språkkunskaper redan är så bra att du skulle kunna klara det svåra provet & du kan även fråga var och när du kan genomgå det provet i så fall.

    Jag har skickat en fråga till Arbetsförmedlingen och kommer även att skicka förfrågningar till flera olika ställen:
    till Svenska Institutet via E-post [email protected]
    till Folkuniversitetet via E-post [email protected]
    till Varbergs kommun via E-post: [email protected]

    Så fort jag får svar på din fråga, kommer jag att höra av mig och meddela dig.
    Om du själv hittar svar på frågan, var god meddela oss.

    Vi får försöka hjälpas åt i att hitta information!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Hej igen!
    Jag har nu pratat i telefon med en kursansvarig på Folkuniversitetet som sa att test/prov i C1 är "under konstruktion", att det ännu inte är framtaget och det är oklart när det testet/provet blir möjlig att anmäla sig till.

    Mitt förslag är att du kontaktar Socialstyrelsen och säger att du inte kan hitta var du kan göra test/prov i C1 och du vill att Socialstyrelsen beslutar om att du kan i stället göra ett annat test, t.ex. TISUS (test i svenska för universitetsstuderande) eller PSV (prov i svenska för vårdpersonal).

    Om Socialstyrelsen insisterar på att det är just C1 provet som du måste göra, be dem att hänvisa dig: var du kan anmäla dig till det provet.

    Önskar dig lycka till!
    ANNA
    • Anna : Arbetsförmedlingen hänvisar till Folkuniversitetet. Folkuniversitetet svarar per telefon att just nu finns det ingen person som kan svara på den frågan (personen är ledig idag). Folkuniversitetet lovade att återkomma inom kort. Så fort de hör av sig, meddelar vi dig.
    • Anna : Nu har Folkuniversitetet svarat att de erbjuder PSV, Prov i Svenska för Vårdpersonal. Du bör få reda på hos Social Styrelsen om det blir godkänt att du göra det provet i stället för C1 provet. Jag skriver också ett nytt svar till dig nu.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ghassan!
    vi fick nu svar från Svenska Institutet (per epost) om att de anser att C1 provet är detsamma som TISUS test och skickar en länk till http://www.su.se/svefler/tisus/provorter/provorter-tisus-sverige/provorter-tisus-sverige-kontakt-och-anmälan-1.30027

    Om du bor i Varberg är det Malmö som ligger närmast, tror vi, av de orter där man kan göra TISUS test. Och det är tidigast 27 oktober som nästa TISUS test är, enligt informationen på hemsidan där.

    Vi hoppas på att Folkuniversitetet svarar snabbt (förhoppningsvis imorgon, onsdag den 10 juni) och att de kan ge information om just C1 provet.

    För övrigt, så råder vi dig att du kontaktar Socialstyrelsen (uppger nummer på ditt ärende hos dem) och då kan de se om de kan godkänna TISUS test eller ngt. annat prov i stället för C1 provet i just ditt fall.

    Önskar dig det bästa & vi återkommer så fort vi vet mer!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare