sabrina
    Hej! Jag ska börja andra året i gymnasiet och undrar om jag kan söka sommar skola nästa sommar för att höja mina godkända betyg istället för att vänta tills jag blir 19 år och söker till komvux. Jag vill ha så höga betyg som möjligt, eftersom jag ska söka läkarutbildning i Stockholm. Kan jag få några tips på hur man kan höja sina betyg innan man tar studenten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sabrina,

    tyvärr så tror jag inte på det förslaget som du har ... detta för att sommarskola erbjuder oftast endast svenska, engelska och matematik och endast för de elever som har F betyg i kurserna.
    Dessutom kan inte din gymnasieskola ändra/höja de redan satta betygen.
    ***
    Jag förstår att du vill få så höga betyg som möjigt och jag förstår varför. Men reglerna är som de är... :(

    De råd jag kan ge dig är att du:

    • försöker få så höga betyg du kan på de kurser som återstår för dig under gymnasiet;
    • börjar göra högskoleprovet* - gör HP flera ggr, så många ggr du hinner och har råd med (450 kr kostar det att anmäla sig till varje HP och möjlighet finns 2 ggr/året);
    • du har också rätt att söka om till gymnasiet - till åk1 - t o m det året du fyller 19 år; du konkurrerar i så fall om plats på gymnasiets år 1 med dina grundskolebetyg.

    ... teoretiskt sett, skulle det kanske gå att du läser om åk1, på nytt, men i praktiken brukar rektorerna "uppflytta" elever om de redan har godkända betyg i de lägre årskurserna... detta för att principen är att eleven ska inte läsa under längre tid "än nödvändigt" och vad som är "nödvändigt" är att uppnå Mål för gymnasiestudier, vilket är att få EXAMENSBEVIS. ... Men hur höga betyg man har i sitt examensbevis, ingår inte i målet med gymnasiestudier (generellt sett).

    ________
    * Anmälan till HP hösten 2018 görs från 15 aug till 3 sept; för med info var god se studera.nu/hogskoleprov/Anmalan-till-hogskoleprovet/Anmalan.