Malak

    kan man höja sitt betyg på komvux ? Jag tog studenten och jag vill ansöka till läkarprogrammet men innan det så jag måste höja min betyg, kan jag höja det på komvux? Och hur ska jag höja min betyg?

    • Anna : När du "tog studenten" fick du Examensbevis eller Studiebevis och från vilket gymnasieprogram?
    • : Ja, jag fick examensbevis, naturvetenskapsprogrammet
    • Anna : Så du har alltså godkända betyg i bland annat svenska 3, engelska 6, fysik2, kemi 2, biologi 2 och matematik 4?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    du skriver om att du "tog studenten": fick du examensbevis från Naturvetenskapsprogrammets inriktning Naturvetenskap och har godkända betyg i bland annat fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4? I så fall är du behörig till läkarprogrammet. För konkurrens kan du göra högskoleprovet.
    Du kan också försöka hitta var du kan göra prövningar - du får leta i hela Sverige.

    Du kan söka läsa på komvux, ingen kan förbjuda det - just Söka. Men komvux tar som regel inte in för "omläsning" eller konkurrenskomplettering. Med "konkurrenskomplettering" menas det att man har godkända betyg men vill läsa för att få högre betyg - för att konkurrera om studieplatsen.
    ***
    Om du fick ut Studiebevis eller om du på annat sätt inte är behörig till läkarprogrammet - boka tid hos studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd, är det bästa rådet jag kan ge.

    Tips! du kan söka till folkhögskolornas Allmänna kurser. Om du har tur och kommer in, kan du på ett läsår (som snabbast) få ut Omdöme om grundläggande behörighet, och du ska sikta på högsta omdöme, som är 4.0 för att med högsta omdöme har man viss chans att komma in på läkarprogrammet (inga garantier, men en "viss chans"). Bra att i vilket fall göra högskoleprovet.

    Lycka till!
    ANNA