Josefine

    Hej! Jag är rädd att jag dessvärre inte kommer bli antagen till programmet (arkitektur i Lund) jag vill läsa och tänker därför att jag får läsa upp mina betyg i höst ifall det inte går enligt plan. Kruxet är att jag läste IB, vilket gör att jag är rätt förvirrad till hur jag kan läsa upp mina betyg. Kan jag fortfarande läsa upp mina betyg på komvux? Alltså utan att ta retakes. Jag har endast behörighet till matte 3C, så jag tänker att jag även skulle kunna läsa upp min matte till matte 5 så jag får de extra meritpoängen, eller läsa upp en annan meritpoängskurs som modernt språk. Är det möjligt, och gör man då det genom komvux? Jag läste IB med programmen ESS (SL) Svenska A (SL), Engelska A (HL), Psykologi (HL), Visual Arts (HL) och matte AI (SL) och fick 41 poäng. Jag tänker redan skriva HP och försöka göra arkitektprovet i vår om jag inte kan höja mig innan dess. Tacksam för alla tips!

    • Anna :

      Bra att du tänker satsa på högskoleprovet och att du känner du till Arkitektprovet: arkitektprovet.se --- Om du redan nu är behörig, blir det svårt att få plats på komvux-kurser, för att du vill läsa för "konkurrenskomplettering", ej för behörighet till högre studier. De som vill konkurrenskomplettera prioriteras mycket lågt (ställs i kön till utb.platserna på komvux sist). Det är därför mycket möjligt att du inte kommer få plats på någon komvux-kurs.
      Även om du skulle få plats på komvux-kurserna och fått högsta betygen (A) så skulle jag i alla fall (om jag var i "dina skor") göra både högskoleprovet och arkitektprovet. Teoretiskt sett kan det bli så att platserna ej räcker till alla som har högsta möjliga meritvärde och då är det andra meriter och sist även utlottning som kan avgöra vem som får plats. Alltså, även om du t.ex uppnår högsta möjliga meritvärde, kan det ändå på förhand inte garanteras att du får plats. Att prövas i fler urvalsgrupper är en fördel - för att du får en ny chans i varje urvalsgrupp (det som att klona sig och ställa sig i flera köer som alla leder till samma ingång, kan man kanske säga...).

    • Josefine : Tack så jätte mycket för ditt svar Anna! Jag ska försöka söka via så många urvalsgrupper som möjligt! Om jag inte kommer in på komvux för franska 4, vet du om jag skulle kunna göra en prövning för kursen och på så sätt läsa upp min franska på egenhand? Isåfall - kommer jag då få 1 meritpoäng om jag får godkänt, eller är det bara om jag läser upp mig via komvux? Tack!
    • Mikael : Att du får betyget i t.ex franska 4 i slutet av en komvux-kurs eller genom en prövning spelar ingen roll i det fallet du beskriver. Du vinner på att ha så högt betyg som möjigt. icke-godkänt betyg kommer inte påverka alls. Godkänt betyg i högre kommer ge dig "plus i kanten" och ju högre betyg, desto större "plus i kanten". Beräkningen vid höjning av meritvärde när man har IB-examen + godkända betyg i kurserna som ger meritpoäng är en "komplicerad fråga". De som har examensbevis från ett nationellt gymnasieprogram får 1.0meritpoäng för franska4 men betyget räknas även in i jämförelsetalet/snittbetyget, så det går inte på förhand säga hur högt höjningen blir för att man måste veta snittbetyget också + vilket betyg eleven får i kursen moderna språk4.
    • Mikael :

      Du frågar om du får göra prövning... Ja, om du hittar var du kan anmäla dig. Svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar. Du förbereder dig på egen hand. Mycket lättare att få högre betyg om man läser en kurs, så sök gärna läsa kursen! men får du inte plats på kursen, försök skaffa dig kunskaperna på egen hand och se om du hittar var du kan anmäla dig till en prövning; du får leta efter prövningar i hela Sverige. I ditt fall kommer det inte spela någon som helst roll om du får betyget på komvux (i slutet av en kurs som du har läst) eller om du får betyget genom en prövning.

    • Josefine : Tack så mycket för ditt svar Mikael! Menar du då att jag inte kommer få något konkret meritpoäng, utan all ökning går endast enligt formeln för meritvärde efter komplettering? Eller menar du att jag får det 1 meritpoänget, men sedan påverkas även mitt snittbetyg vilket kan leda till en mindre höjning? Ha en trevlig kväll!!
    • Mikael : Fråga din SYV på IB-programmet. Du kan också kontakta Antagning.se... Vi har ingen egen expert i frågor om kompletteringar efter IB. IB är ett internationellt program, ej svenskt program. Vill inte ge dig fel svar genom att jag ska gissa vad rätt svar är. Läs information på www.antagning.se och om du inte förstår vad som de skriver, prata med SYV-en på din f d gymnasieskola (hen borde ha fått liknande frågor förut).
    • syv : Min erfarenhet är att chanserna att göra ett bra arkitektprov ökar enormt mycket om du går en förberedande konstskola. Lunds konst-och designskola är en bra skola som förberedelse för arkitektutbildningen. Lycka till
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Josefine,
    jag gissar på att du gick ut IB året 2021 eller 2022 och i så fall
    läs gärna information på antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/international-baccalaureate/ib-examen-2021-och-framåt; skulle det vara så att du gick ut IB året 2020 (eller tidigare) då måste du läsa på en annan "undersida" på www.antagning.se (det skedde vissa ändringar i reglerna och det är viktigt att veta vilket år du tog IB-examen och fick ut diplom från IB). Som jag tolkar information på antagning.se för avgångselever från IB 2021 och senare, så får du meritpoängen för högre mattekurser och "högre" mattekurser kommer i det här fallet vara matematik4, 5 och matematik specialisering. Betygen i kurser som ger dig meritpoäng kommer även räknas in i ditt meritvärde, så du vinner på att ha så höga betyg som möjligt.
    ***
    Allmänna kurser på folkhögskolorna
    Du kan också söka till allmänna kurser på folkhögskolorna och på ett läsår försöka få ut Omdöme om grundläggande behörighet. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Med omdöme från en folkhögskola prövas du i BF-urvalet.
    ***
    Gör gärna också högskoleprovet så många ggr du hinner! Med resultatet från högskoleprovet kommer du prövas i HP-urvalet!

    Studie- och yrkesvägledare
    • Josefine :

      Tack för ditt svar Milla! Det stämmer jag tog studenten förra året. Så det finns inget sätt som jag kan få de 1.5 meritpoängen som moderna språk kan ge? Liksom om jag läser en kurs som inte krävs för utbildningen (tex matte 4 och 5, eller ett modernt språk 6) brukar man väl få upp till 2.5 extra merit? Eller kan jag bara höja min merit enligt formeln som du skickade en länk till ovan? Eller menar du att mitt ursprungliga meritvärde kommer ändras efter betyget jag får på kursen, och sedan läggs de extra meritvärdena (upp till 2.5 poäng) till efter det? Om det är så, vart kan man läsa moderna språk 4 eller matte 4 och 5?

    • Mikael : Moderna språk och gymnasiala kurser i matematik kan man läsa på komvux i den kommunen där man är folkbokförd. Hur antagning.se kommer att räkna in dina nya betyg ihop med IB-examen läs på www.antagning.se eller kontakta antagning.se —- Du kan söka läsa mod.språk och matte på komvux och se om du kommer in. Om du kommer in på kurserna försök få så höga betyg som möjligt. Du kommer hur som helst inte försämra dina chanser att komma in på universitetet. Skulle du få F(icke-godkänt) kommer inte det betyget räknas in, så det är ofarligt att söka till komvux.
    • Anna : läs även kommentar som jag har skrivit till din fråga. :)