Linn
    Hej! Jag har just nu en ganska hög meritpoäng, men jag vill gärna gå psykologprogrammet och behöver därför ännu högre. Kan jag läsa kurser nu såsom Matte 3 eller 4 eller språk (som jag valde att inte läsa på gymnasiet) för att på så sätt höja min merit? Och hur kan jag göra det, komvux beviljar inte min ansökan då jag har en gymnasieexamen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linn,
    du kan söka till varje ny kursstart på komvux. När komvux inte beviljar en ansökan, så är det för just den aktuella kursstarten. Sök igen och du kan ha tur nästa gång!
    Vidare kan du försöka skaffa dig kunskaper på egen hand och göra prövningar i kurserna. Det är tyvärr också rätt så svårt. Det är väldigt många som vill göra prövningar och väldigt svårt att hitta var man kan anmäla sig.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan. Högsta resultat på HP kommer att gälla. Med högskoleprovsresultat prövas man i HP-urvalet och med det har extra-chans att komma in.
    Du kan också fundera på att söka till folkhögskolornas allmänna kurser. Som snabbast på ett år kan man på en allmän kurs uppnå omdöme om grundläggande behörighet. Uppnår man högsta omdöme som är 4.0, finns det viss chans att komma in på psykologprogrammet i BF-urvalet.
    Du kan också titta på "liknande yrken" och andra utbildningar, t.ex Beteendevetare, Psykologisk coach och Lärare i psykologi.