Marcus

    Hej, jag går på gymnasiet, och det är mitt år. Jag söker för att blie läkare i framtiden, men jag kommer inte att ha tillräcklig snittbetygg för att komma in, nu har jag typ 17. Jag kommer att behöva att höja mig på några ämne för att komma in, och min fråga är hur kan jag höja mig, finns det en annan alternativ än komvux, och vad är de andra alternativ för att komma in på läkare programmet. Min andra fråga är t.ex. om jag går till komvux efter jag slutar gymnasiet, kan jag byta dem ämnena som jag har dålig betygg på? t.ex. om jag hade pyskologi 1, kan jag byta den med en annan ämne t.ex. byta bioteknik som jag har D på, till en annan ämne som jag läste inte innan och har samma antal poäng. Min trädje fråga är, jag fick B på Idrott och hälsa 1, jag hörde att jag kan inte höja idrotts betygg på komvux är det sant, och om det sant hur kan jag höja mig på denna ämne? kommer de att bjuda en annan ämne, eller finns det andra alternativ? Mvh/Marcus

    • Ludmila : Det är två olika situationer - om du får ut examensbevis eller studiebevis när du slutar på gymnasiet. Målet är examensbevis, men då låser du dina kurser inne i beviset och kan då sedan inte byta ut dem.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    precis som L. skriver i kommentaren till din fråga så är det två olika situationer - om du får ut examensbevis eller studiebevis när du slutar på gymnasiet. Målet med studier på gymnasiet är examensbevis, men då låser du dina kurser inne i beviset och kan då sedan inte byta ut dem.
    Om du inte uppnår målet och får ut endast Studiebevis, då tar du det beviset till komvux och gör planering mot examensbevis. På komvux får inte idrott och hälsa 1 ingå i examensbeviset. Men det krävs också 2400p. alltså 100p. mindre än på gymnasiet. Det är också friare vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux, jämfört med gymnasiet. Å andra sidan, finns ingen garanti att komma in på alla kurser på komvux som man vill läsa; finns inte heller ngn garanti på att kunna läsa på heltid. Utbud av kurser på komvux kan vara rätt så begränsat, så man söker ofta de kurser som finns att söka och hoppas få plats på dem.
    Det är inte meningen att med flit missa och få ut endast ett studiebevis. Studiebevis ger inte behörighet till högskola, det är därför som man kan på komvux göra planering mot examensbevis - för att få behörighet till högskola.
    Om kraven för examensbevis på gymnasiet var god läs på Gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Andra alternativ

    1. allmänna kurser på folkhögskolorna där man läser mot omdöme om grundläggande behörighet.
    2. att bli behörig på Reell kompetens och konkurrera om plats endast med högskoleprovet. Läs på antagning.se/reell-kompetens