Nur
    Hej!

    Just nu läser jag tredje året gymnasiet (NA-naturinriktning programmet). Jag har A i de flesta ämnen, 2 st B, men har 3 st C i Eng5 och Eng6 och Sva1.
    Anledningen är att jag har varit i Sverige i 3,5 år och min engelska o svenska var inte så avancerade pga min språkliga bakgrund.

    Jag vill bli tandläkare men då behöver jag förbättra de där C. Frågan är hur kan jag höja de här betygen för att kunna komma in i tandläkarprogrammet?

    Tack i förhand!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nur,
    det mest realistiska alternativet är att du efter gymnasiet försöker hitta var du kan göra prövningar. Varje prövning kostar 500 kr. Efter gymnasiet har du rätt att anmäla dig till prövningar i hela Sverige, oavsett vilken kommun du bor eller är folkbokförd i.
    Svårt att hitta var man kan göra prövningar och man behöver ibland vara ute i mycket god tid. Det är inte sällan att man i t.ex februari kan anmäla sig till prövningar som kommer äga rum i september nästa år... väldigt olika i olika kommuner... så kika gärna på hemsidorna (ofta är det på Komvux-hemsida som info om prövningar finns). Bekvämare är det givetvis att göra prövningar nära där man bor - för att slippa åka långt, vilket tar tid och kostar pengar.

    Mina råd till dig blir följande:

    1. gör högskoleprovet på våren och sök till tandläkarprogrammet till höstterminen (ansökningsperiod blir från mitten på mars till mitten på april) - ansökan till högskoleutbildningar gör man på www.antagning.se

    2. om du inte kommer in till hösten, gör högskoleprovet ännu en gång på hösten och försök hitta var du kan göra prövningar

    3. sök läsa engelska 7 på komvux; godkänt betyg i eng 7 ger + 1.0 i merit. Men även om du redan nu har max i merit, kan det vara bra för dig att läsa eng 7. Du kommer förbättra din engelska ännu mer och har då bättre chans att få högre betyg på prövningar i eng 5 och 6. Även om du kommer in till tandläkarprogrammet förlorar du inget att läsa eng 7 på komvux - det är alltid bra att kunna mer engelska, men de går också bra att tacka Nej till erbjuden utbildningsplats (kallas ofta för att "lämna Återbud").

    4. om du när du slutar på gymnasiet, inte kommer ha max i merit (som är 2.5) - sök på komvux läsa kurser som ger meritpoäng: moderna språk 3 och 4, engelska 7 och högre kurser i matematik (eftersom ditt mål är att komma in på Tandläkarprogrammet, är det matematik 5 och matematik specialisering som ger dig meritpoäng, inom matten). Reglerna kring meritpoäng för dig med examensbevis: se info på gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Det är inte förbjudet att på komvux söka kurser, i vilka man redan har godkända betyg, men det är extremt sällan som man får plats på de kurserna, tyvärr. Du får givetvis göra ansökan till komvux om att få läsa engelska 5, 6 och svenska som andrasrpåk 1; men tyvärr så tror jag att du ej kommer bli antagen. Göra ansökan kan ingen förbjuda dig, men jag tror du kommer få svar PLATSBRIST.
    Eftersom komvux brukar inte ta in på kurser, i vilka man redan har godkända betyg, är det så många som vill göra prövningar (för att höja sina redan godkända betyg). Och så blir det allt svårare att hitta var man kan göra prövningar.
    Eftersom du sannolikt kommer ej få plats på komvux (på eng 5, 6 och Sva1) och jag vet inte om du lyckas hitta var du kan göra prövningar; råder jag dig att även göra Högskoleprovet (och även om du redan har gjort HP, gör det en gång till).

    angående hur höga betyg som ger plats på Tandläkarprogrammet...
    Om vi tar och tittar på antagningsstatistik - Tandläkarprogrammet på Göteborgs Universitet:

    BI - urvalsgrupp för dem som söker direkt efter gymnasiet. Har man alla A betyg men inga meritpoäng, konkurrerar man med 20.0... och som det ser ut i tabellen ovan, har man ingen chans att komma in.
    Men har man MERITPOÄNG, blir situationen - en annan.
    Om du får 2.5 meritpoäng, som plussas på till ditt jämförelsetal, kan du få meritvärde som även med några C och B betyg ändå ger plats på tandläkarprogrammet.
    Utifrån info i din fråga, verkar det som att du kommer att ha jämförelsetal på 19.2.
    19.2 + 2.5 = 21.7 (och med det meritvärde skulle man ha kommit in under de senaste 7 st. antagningsomgångar).

    • : Jag har ju redan meritpoängen från Fra3 och fra4 fick A i båda. Så HP är min nästa destination då :) Tack så mycket för hjälpen! verkligen!
    • Anna : Franska 3 och 4 ger dig sammanlagt 1.5 i merit. Du kan få ännu 1.0 i merit. Det kan du få antingen för Engelska 7 eller för Matematik 5. .... Om du höjer betyg från C till A i alla tre kurser: eng 5 och 6 samt Sva1, blir höjning + 0.6. Du kan få mer höjning om du i stället läser matematik 5 som ger +1.0 och skulle du få A betyg i matte 5, blir höjning ännu lite mer än + 1.0.
    • : Ja faktiskt, jag läser matte 5 också. Men är lite nervös för att alla säger man måste få A i alla ämne för och komma in i läkarutbildning, vilket är orealistiskt tycker jag.
    • Anna : Antagningsgränser uppstår i Konkurrensen och blir kända i "efterhand".
    • Anna : Jag har nu utökat mitt svar; var god läs ovan. :)
    Läs alla kommentarer