Decibel

    Hej. Jag läste större delen av min högskolebehörighet på folkhögskola förutom några kurser jag hade med mig från gymnasiet. Jag började läsa matte 2 men eftersom det då var så länge sedan jag läste matte 1 så var det svårt för mig, i kombination med att jag påbörjade kursen lite för sent och därför inte riktigt hade tid att lära mig kände jag. Nu när jag funderar på att läsa på universitet inser jag att majoriteten av utbildningarna kräver matte 2 i behörighet. Nu är det ju ännu längre sedan jag läste matte alls och därför känns det i princip omöjligt att ta den kursen själv på distans. Jag jobbar heltid, dagtid, och har därför ingen möjlighet att gå på lektioner direkt på komvux heller. Hur skulle jag kunna klara av att ändå lyckas med att få ett betyg i matte 2 om jag läser kursen? Skulle ett alternativ vara att repetera matte 1 kursen för mig själv innan för att friska upp minnet och tänket kanske?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Jag tycker att ditt eget förslag låter jättebra! Du kan repetera matematik med hjälp av en mycket bra gratis sida Matteboken.se - du kan också ställa frågor i Pluggakuten som drivs av Mattecentrum. Vad gäller att jobba heltid dagtid och inte kunna gå på lektionerna, så kan du på komvux i din kommun fråga om det finns Kvällskurs i matematik 2. Välj också läsa matematik 2a (och inte 2b eller 2c). Kurserna i a-spåret är lite lättare/enklare men du blir ändå behörig till de utbildningar som för behörighet kräver matematik 2a/2b/2c. Ännu ett tips är att du läser matematik 2a i så långsam takt som möjligt, t.ex på en hel termin eller, om möjligt ännu långsammare, på två terminer (fråga på komvux i din kommun om det skulle vara möjligt).