Huda

    Hej SYV! Jag har utlåtande från UHR som motsvarar till högskoleingenjör inom bygg och jag vill bli lärare i grundskolans som ämne lärare i engelska och matematik kan jag gå till någon utbildning som tar inte mer än 1.5 år. Jag har börjat grundläggande nivå svenska som andraspråk kurs 4 och engelska kurs 1. Vilka krav jag måste ta för att gå till utbildningen? Tack/ Huda

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Huda!
    För att bli behörig lärare, i Sverige, och kunna få ut lärarlegitimation, som utfärdas av Skolverket, måste man ha lärarexamen.
    Lärarexamen erhåller man genom studier på lärarhögskolorna. Utbildning till lärare ligger alltså på universitetsnivå och tar minst 3 år att genomföra (om man läser på heltid). Ofta läser man mycket längre än 3 år. T.ex för att bli gymnasielärare läser man i 5 eller ibland även 5,5 år, på heltid. Grundskolelärare läser som regel i 4,5 år.
    Vad gäller kraven på svenska och engelska (för att uppnå behörighet till högskolestudier) så krävs det godkänt betyg i Svenska eller svenska som andraspråk 3 (tredje kurs på gymnasienivå) eller godkänt i TiSUS-test; engelska - godkänt betyg i Engelska 6, som är andra kurs på gymnasienivå.
    Du kan vända dig till studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd och/eller till studievägledare på lärarhögskolorna (i första hand på den lärarhögskolan där du vill studera). Att kunna uppnå lärarexamen (om man inte sedan innan har utländsk lärarexamen) på kortare tid än 3 år, tror jag inte är möjligt. Innan man kan börja läsa på lärarhögskolan måste man uppnå kraven, bland annat vad gäller svenska och engelska; sedan som behörig sökande konkurrerar man om plats på lärarutbildningen.

    Du kan fundera på följande:
    - det är lärarbrist (tyvärr) och ibland kan man få jobb som obehörig lärare; testa söka lärarjobben redan nu!
    - titta på "liknande yrken" som t.ex skolvärdinna, studiecoach och lärarassistent. Utbildningar till lärarassistent finns inom yrkeshögskola och tar mellan 1 och 1,5 år att genomföra. Se gärna listan på utbildningar på yhguiden.se/resultat?Education.text=lärarassistent

    Om yrket lärarassistent kan du läsa på Framtid.se/yrke/lararassistent

    Du kanske kan finna intressant för dig information även i följande yrkespresentationer: Utbildningsadministratör, Modersmålslärare, Yrkeslärare.