Linn
    Hej,

    Jag är väldigt intresserad av beteende, kriminologi och psykologi och skulle gärna vilja lära mig mer om detta. Jag vet inte vilket det enklaste sättet är men en tanke som slog mig var att studera extra, eller läsa egna kurser. Problemet är att jag inte hittar något sådant och jag har inte valt något av de inriktningarna till gymnasiummet heller. Antar att jag får studera människan med egna ögon och öron annars, tack för svar:)

    Mvh Linn
    • SYV-besökare :

      Tips!
      en sida om Psykologi som vänder sig till allmänheten, där finns MASSOR med information: psykologiguiden.se
      Det finns till exempel ett gediget digitalt psykologilexikon från Natur och Kultur, det finns en omfattande bank med frågor och svar där psykologer svarar på allmänhetens frågor, med mera. Lycka till!

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    även om du läser en annan gymnasial utbildning än inriktning BeteendevetenskapSamhällsvetenskapsprogrammet, kanske kan du välja - t.ex inom individuellt val - läsa kurser i psykologi. Det finns tre gymnasiala kurser i psykologi - se info på skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/psykologi

    Prata gärna med SYV på din skola och fråga om du kan som valbara kurser läsa Psykologi1 och sedan Psykologi 2a och/eller 2b också. Om inte det blir möjligt, försök låna böcker (läroböcker i psykologi- gymnasiekurserna). Skolbiblioteket eller stadsbiblioteket borde kunna bistå dig med hjälp.

    Någon gymnasiekurs i kriminologi finns inte utan det kan ingå inom kursen Humanistisk och samhällsvet.specialisering, 100p. Även den kursen kan eleverna läsa som en valbar kurs på ett valfritt gymnasieprogram. Fråga SYV på din skola om det är - på ditt program och skola - möjligt.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Vi fick idag svar från Sveriges Psykologförbund, var god läs nedan:

                        Det finns många populärvetenskapliga böcker, av varierande kvalitet, i ämnet psykologi. De flesta av dem är dock riktade mot specifika områden.

    Lättast tillgänglig är sidan som psykologförbundet står bakom nämligen www.psykologiguiden.se

    Psykologins grunder är också bra men lite mer avancerad.

    https://www.adlibris.com/se/bok/psykologins-grunder-9789144115931?gclid=EAIaIQobChMI-M-17aaw6QIVBMYYCh3yxw4aEAYYASABEgK1AvD_BwE

    https://www.smakprov.se/smakprov/?isbn=9789147097050&partner=smakprov

    Med Hälsningar!

    Studie- och yrkesvägledare