Elev

    Hej, jag skulle vilja läsa hemspråk men tyvär så erbjuder inte min kommun mitt hemspråk. Jag har ansökt men jag har inte fått något svar som förra året och jag hörde att andra elever med mitt hemspråk läser i kommunen som min skola ligger i. När jag pratade med min skola så sa de att " att jag inte har fått nåt svar betyder antagligen att kommumen inte erbjuder någon hemspråkskurs för mig" och jag kanske har hört fel osv. De verkar inte veta något så vem rekommenderar ni att jag kontaktar. Ifall jag inte kan läsa i min kommun kan jag på nåt sätt läsa i annan kommun.

    • Julia : Du kan ringa till Skolverkets upplysningstjänst, tel.nr 08-52733200 .

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    Du har rätt att kontakta Utbildningsförvaltningen både i den kommunen där du är folkbokförd och i den kommunen där din gymnasieskola ligger (om det är olika kommuner) och få svar om det finns pågående undervisning i ämnet Modersmål (det aktuella språket som är ditt "hemspråk"). Tråkigt att du inte fick ngt svar. Vad det beror på - att du inte fick ngt svar, vet vi på FRåGA SYV ingenting om - tyvärr. Gissningsvis kan t.ex e-post hamna i SPAM hos mottagaren... :(

    Mitt förslag är att du ringer (eller ber en av dina vårdnadshavare att ringa) till utbildningsförvaltningen. Du/ni får också gärna kontakta Skolverkets upplysningstjänst ang.elevens rättigheter.
    Om pågående undervisning av gymnasieelever pågår i rätt språk som är ditt hemspråk, är det En situation. Om ingen pågående undervisning finns - så är situationen en Annan. Varför undervisning i vissa språk kan saknas kan bero på olika orsaker: kanske finns ingen behörig lärare? kanske finns det för få elever som vill och kan läsa just det språk?
    Vänligen
    Julia SYV