Oscar
    Hej! Jag funderar på att studera till läkare men behöver komplettera med lite kurser från gymnasiet. Då jag jobbar, har barn och huslån att betala hade jag gärna gjort det på distans för att inte påverka livet allt för mycket.
    Jag behöver läsa gymnasiekurserna:
    Matematik D
    Biologi B
    Kemi B
    Fysik B
    Hur gör jag det smidigast? Vem kontaktar jag? Kan jag läsa flera kurser i taget?
    Tack på förhand!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Oscar,

    du vänder till dig komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Komvux i de flesta kommuner erbjuder bl a undervisning på Distans och/eller "på flex" (Flex är det ngt. mitt emellan lärarledd undervisning och distans). Det finns ibland "specialare" som kallas för "närdistans" eller "halvdistans" eller ngt. annat. Man får se vad som står på din komvux hemsida och är du osäker, fråga personal på komvux i just din kommun.

    Kurser som du nämner finns inte längre att få undervisning i. Det är "gamla kurser". Du ska läsa motsvarande nya kurser - som heter

    Matematik 4

    Biologi 2

    Kemi 2

    Fysik 2

    På heltid kan man läsa alla dem fyra kurser under en termin. På halvtid kan man läsa dem under 2 terminer. Om du har jobb och familj, kanske det är mer rimligt att lägga upp studier på 25% av studietakt - men då tar det 2 läsår att skaffa sig betyg i de kurserna.

    Läser man på flex eller distans kan man läsa en kurs i taget eller läsa alla kurser samtidigt /lite grand av varje/ - det får man oftast själv bestämma.

    Hoppas mitt svar blir till hjäp för dig i din studieplanering!

    Peter SYV