Hanna
    Hej! Jag ska börja gymnasiet efter sommarn och skulle vilja läsa mitt modersmål (persiska). Men nu är det som så att gymnasiet jag kommit in på ej har det som alternativ. Skulle jag kunna kontakta en annan skola för att läsa där? Detta fungerade på grundskolan. Om inte, vilka alternativ har jag som elev?

    Med vänlig hälsning!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    Persiska kan läsas som Modersmål eller som Moderna språk; det är olika kursplaner och olika behörighet som lärare behöver ha. Om ingen lärare finns som kan undervisa - så kan man ju inte erbjuda undervisning... ! "Vem som helst" kan ju inte undervisa i persiska; man måste kunna det språket och ha förmågan och viljan att undervisa också!
    Att läsa Modersmål 1 och 2 och ofta också en kurs "Aktiv tvåspråkighet" /alla de 3 kurser finns inom ämnet Modersmål på gymnasiet/ brukar elever, som regel få göra - elever från Olika skolor brukar i så fall samlas på en av skolorna och läsa tillsammans sent på eftermiddagen... så brukar det vara. Det som kurser inom Individuellt val och/eller som U-kurser, utökade, som elever på gymnasiet kan läsa Modersmål som...
    ***
    Vill man, däremot, läsa sitt modersmål som ett Modernt språk /ex. för att få meritpoäng - mod.språk 3 och 4 ger meritpoäng/ - är det i "mån av möjlighet" och erbjuder inte din gymnasieskola den möjligheten, då går det inte.
    En annan gymnasieskola kommer att svara att de ej får "skolpeng" för dig /det får endast den skolan, där du är inskriven/ och att de inte har råd att ge undervisning gratis /lärare vill ju ha lön/.

    Hälsningar
    Mikael SYV