• Anna : Kursen du vill göra prövning i, tror jag, heter "Aktiv tvåspråkighet" och det är en kurs inom ämnet "Modersmål"; var prövningar erbjuds just i den kursen? Jo, först och främst måste man veta vilket språk det handlar om? Är det polska? turkiska? swahili eller i ett språk som heter "mandinka-malinka"? Det är "samma kurs" men beroende på vilket språk det är - måste lärare ha en speciell kunskap /kunna just det språket, helt enkelt/. Där du fick betyg i modersmål - borde lärare finnas som även kan undervisa eller göra prövningar i Aktiv tvåspråkighet, som är en kurs i ämnet Modersmål.
    • Anna : Du skriver att du "totalt har redan 2400 i mitt examensbevis /med gymnasiearbete/ + matematik 5 som är utökad och kommer räknas blir 2500"; om Aktiv tvåspråkighet ej finns i ditt examensbevis, vinner du inget på att göra prövning eller läsa den kursen. Jo, kanske lite mer KUNSKAP, men betyg i kurser som ej krävs för behörighet och inte ger meritpoäng, räknas inte in. Så som ditt examensbevis ser ut - det är de kurser du ska försöka höja betygen i, är mitt råd.
    • : men jag vet att jag kommer få A på den kurs aktiv två tvåspråkighet , vet hur ska jag göra för att den räknas in?
    • : Lägga någon kurs som utökad eller något annat sätt??
    • : Jag vet var den erbjuds och finns möjlighet att anmäla mig, men vet inte om jag göra prövning kommer den räknas eller inte
    • Julia : Mitt råd blir att du anmäler dig till prövningen i Aktiv tvåspråkighet /modersmål/ + att du, om möjligt, även gör prövning i Matematik 1a. Det är OK att ha vilken som helst kurs i Matematik 1 - och 1a är lättare att få högre betyg i; du har en rimlig chans att få betyget A i Matematik 1a och få in det betyget i ditt examensbevis; om du höjer betyg i matte 1 från C till A, höjer du ditt jämförelsetal med + 0.2.
    • : hej Julia! Ju jag vill anmäla till aktiv två tvåspråkighet och jag är säker att få A, men problemet är att min syv sa att jag har inte plats i mitt examensbevis, och jag kan inte lägga någon annan kurs som utökat kurs, om det är möjligt så gärna säg hur ska jag göra Julia
    • : Jag hade valt att göra prövning i matematik 1a men rektor på min kommun har inte godkänd detta hen sa eftersom jag kommer ha examen från naturvetenskapligt program måste i så fall göra prövning i Matematik 1b och 2a och 3b
    • : Svara gärna så fort som möjligt eftersom det är sista anmälningsdag för Aktiv tvåspråkighet
    • Julia : Planeringsstöd på Skolverkets hemsida accepterar inte att lägga in fler än bara ett modersmål i examensbevis från komvux. Vad har din SYV sagt om det? Om din komvux ej kan göra Undantag och ta in båda dina olika modersmål - då fattas det idag 100 poäng för dig; du uppnår, enligt Skolverkets planerings-verktyg ej Volymen för att kunna ta ut examensbevis.
    • Julia : Jag tycker du bör anmäla dig till Aktiv tvåspråkighet för att inte riskera att ej få ut examensbevis, över huvudet taget.
    • : nej det är okej och ha två modersmål
    • : jag tagit redan upp med skolverket och syv på min kommun
    • : det är okej
    • : men har du något förslag hur kan jag annars ta in aktiv tvåspråkighet
    • Julia : Det där med matten är en Bedömningsfråga... det är inte förbjudet att ha matte 1a i examensbevis från ett högskoleförberedande program. Det säger skolverket varje gång man frågar dem. Varför skulle det vara ok att ta in matematik 2a men inte 1a - du skriver att rektor godkände att ta in matte 1b, och 2a och 3b men inte 1a... det låter inte logiskt i mina öron. Men det är en mindre viktig fråga - det där med matten. Du har nu, verkar det som, för få poäng - eftersom planeringsverktyget inte vill acceptera 2 olika modersmål. Därför tycker jag du definitivt ska anmäla dig minst en 100 poängs-kurs. Mitt förslag vore att du anmäler dig till MODERNA SPRÅK 1 eller 2... i vilket språk du vill, detta pga jag ej är säker på att det skulle vara OK att ta in 300 poäng inom ämnet modersmål... det verkar inte vara OK att ha fler än 200 p. modersmål in i examensbevis från komvux.... Nu är det "påsk och allt..." och kan bli svårt att få tag på betygsexperter, men vi ska göra vårt bästa. Om du kan, anmäl dig i första hand till MODERNA SPRÅK 1 eller 2; eller både till moderna språk Och också till Aktiv tvåspråkighet; jag förstår att det blir 500 kr. extra-utgift i så fall, men du riskerar annars att inte uppnå kraven och inte få ut ditt examensbevis, verkar det som.
    • : men om vi tänker att det okej, vilket är för att min syv på kommun har pratat med skolverket. Hur kan jag göra för att kunna göra prövning på aktiv
    • : ingenstans erbjuder modernspråk 1 och 2an
    • Julia : PRÖVNING i Aktiv Tvåspråkighet kan du göra; ingen kan förbjuda dig göra prövning. Men om betyget sedan tas in i ditt examensbevis - bestämmer rektor på komvux.
    • : menar du går det och ha mer än 2400 poäng på examenbevis
    • : ?
    • Julia : Om vi säger att ditt examensbevis blir från Teknikprogrammet - och på TE läser man inte biologi - då kan du ha Biologi 1 som en U-kurs.
    • : iså fall rektor godkänner menar du?
    • Julia : Du har A betyg i kemi 2, kan du göra prövning i kemi 1?
    • : nej, vill inte läsa kemi igen
    • Julia : Och som U-kurser kan du kanske ha Moderna språk 3 och 4 (de ger meritpoäng och kommer ändå räknas in, även som U-kurser).
    • : hur har du tänkt?
    • : Just det, men jag har två olika modern språk
    • : jag menar jag har läst modern språk 3 på persiska och modern språk 3 på Dari
    • : i så fall jag måste lägga båda 3or eller 4or
    • Julia : Jag skulle i så fall göra Moderna språk 3 /en kurs/ och Moderna språk 4 /en kurs/ till U-kurser, om rektor går med på det. ... men du vinner mer på att få Biologi 1 som U-kurs /för då blir du "av" med C-betyget/. Och Matte 5 kan du också ha som U-kurs - där du har C-betyg; i fall du i framtiden söker utbildning som ej kräver högre matte, än matte 3... kommer i så fall Kanske - C betyget i matte 5 ej räknas in... idag ger matte 5 meritpoäng; men det finns planer på att ta bort meritpoäng helt eller att ändra reglerna kring dem. När det blir vet vi idag ännu inte. Om meritpoängen tas bort - och matte 5 ej krävs för behörighet - vinner du på att "bli av" med C-betyget i så fall. Det är därför kanske dumt att jag föreslog att flytta ut moderna språk 3 och 4 - till U-kurser; med tanke på att meritpoängen kan tas bort, är det bra att behålla alla de högre betygen som "vanliga kurser", ej U-kurser.
    • Julia : Kanske kan du ha Fysik 2 som U-kurs; där du har C betyg. Om du söker utbildningar där fysik 2 krävs för särskild behörighet, kommer det betyget ändå räknas in; men om du söker utbildningar där fysik 2 inte krävs, kommer det betyget inte räknas in, om fysik 2 blir en U-kurs.
    • Julia : Du kan också låta komvux bestämma hur ditt examensbevis kommer att se ut - för att det är deras rättighet och det kommer de ändå att göra som de vill... och satsa på Högskoleprovet. Med högt resultat på HP, kommer du in, oavsett vilket meritvärde du får på ditt examensbevis.
    • : jag redan pratat med syv på min kommun, men hon sa du måste ha som vanligt kurs, fysik 2, kemi2 och biologi, eftersom du vill ta natuvetenskapligt program, de kurser ersätter kursen som heter naturkunskap
    • : då fcik jag inte sätta någon av dem som u kurs
    • : den program som jag söker kräver båda fysik 2 och matematik5
    • : matematik5 har jag redan som u-kurs
    • : men syv på min kommun sa att jag kan inte sätta biologi som u-kurs
    • : hon använd samma sida som du la mina kurser
    • : då gick inte, när vi inte la biologin
    • Liselotte : Ja, det kan stämma, det du skriver i dina kommentarer. Hur som helst är det komvux där du tar ut ditt examensbevis, som bestämmer.
    • Liselotte : Men, å andra sidan - se https://www.gymnasieguiden.se/program/TE/programplan/Programplan_TE.pdf på Teknikprogrammet läser eleverna varken sig biologi eller naturkunskap - och det går bra att ta ut examnesbevis från Teknikprogrammet ändå /med endast fysik och kemi/. Så, om man "låtsas" att ditt examensbevis är från Teknikprogrammet, - borde det i så fall ge ut exam.bevis utan kursen i biologi /över huvudet taget/; det är i alla fall vad jag tycker. :)
    • : Men min syv på kommun sa även teknik program vill antingen naturkunskap eller biologi , kemi, eller fysik
    • : Min syv svar, när jag sa vill ta ut examen från teknik istället Det är lite lurigt med teknikexamen från vux, för där gäller samma regler som för de andra nationella programmen även om det inte gör det på gymnasieskolan. Så man behöver en naturkurs eller fysik, kemi och biologi.
    • Milla : Du får, om du vill - visa din syv https://www.gymnasieguiden.se/program/TE/programplan/Programplan_TE.pdf - den generella programplanen för teknikprogrammet på gymnasiet. Det ser man att varken sig biologi eller naturkunskap ingår.
    • : https://www.gymnasieguiden.se/program/TE/programplan/Programplan_TE.pdf - hon vet om detta linken. Men på komvux finns annan regler
    • Milla : Ok, då det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig, är det hen som bestämmer ; och hen kan delegera ansvar neråt, t.ex till SYV och du är tvungen att finna dig i deras beslut. Vi på fråga SYV kan inte tyvärr göra ngt mer än att säga stt du går visa våra svar till vem du vill och det står dig fritt fram att följa våra råd eller inte.
    • : Tack
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag har nu matat in dina betyg i Planeringsstöds verktyget på https://planeraexamen.skolverket.se

    och det gick inte att mata in Modersmål 1 och 2 mer än en gång varje kurs, dvs det gick inte att ha två olika modersmål - i alla fall så som det Just nu ser ut på Skolverkets hemsida. du kan testa själv - gå in på https://planeraexamen.skolverket.se

    och om det inte är ngt tekniskt fel just nu - så går det inte att "mata" in fler än ett modersmål in i examensbevis från komvux (vuxenutbildningen). Och på så sätt saknar du idag 100 poäng för att kunna uppnå kraven för examensbevis.
    I stället för Aktiv tvåspråkighet kan du t.ex göra prövning i Moderna språk 1. alla språkkurser är på 100 poäng och du saknar idag 100 poäng (om det är så att det ej går att få in två olika modersmål i examensbevis från komvux).
    Rektor på din komvux kan kanske göra ett undantag och ändå ta in olika modersmål in i samma examensbevis.

    Har ni diskuterat detta med SYV på komvux i din kommun, om du kan eller inte kan ha två olika modersmål i ditt examensbevis?
    ****************
    När jag matade in alla dina kurser in i planeringsverktyget på Skolverket.se - fick jag svar att innehåll i ditt examensbevis kommer påminna mest om Humanistiska programmet (med 87% överensstämmelse med examensbeviset från Humanistiska programmet) och i andra hand - påminner innehåll i ditt examensbevis vad elever läser på Naturvetenskapsprogrammet, på Teknikprogrammet, på Estetiska programmet, på Ekonomiprogrammet och på Samhällsvetenskapsprogrammet (alla de program - överensstämmelse med dina kurser är 79%).

    Det är pga du har så många språkkurser, som ditt examensbevis kommer mest påminna examensbevis från Humanistiska programmet. :) Men det gör ingenting... det spelar ingen roll, bara du får ut ditt examensbevis från Ett Högskoleförberedande gymnasieprogram
    och sedan är det - för Särskild behörighet - viktigt exakt vilka kurser som krävs för just den utbildning på högskolenivå som du vill komma in på,
    exempelvis - om man vill komma in på läkarprogrammet måste man ha godkända betyg i
    Fysik2, Kemi2, Biologi2 och Matematik4 eller i Högre kurser, ex. går det bra att sakna godkänt betyg i fysik 2 om man har godkänt betyg i fysik 3; det går också bra att sakna godkänt betyg i matematik 4 om man har godkänt betyg i matematik 5.

    • : va menas med 79%
    • : Att ha två olika modersmål är okej, jag har kollat med skolverket
    • : utöver det har du något förslag hur kan jag ta in aktiv två tvåspråkighet?
    • : Jag har själv också testat denna webbsidan, det nog nått fel på sidan
    • Julia : Det är bäst att fråga Skolverket, vad skolverket menar med 79%. Det är deras sida och deras planeringsverktyg. Jag tror de menar att när man har läst många olika kurser från flera olika program - och sedan inte vet vilket program som bättre överensstämmer med de kurser som man har betyg i, så får man förslag från dator. Förslag på dina kurser blev i första hand Humanistiska programmet, men tema för ditt Gymnasiearbete överensstämmer inte med HU, då får det bli NA eller TE. Det är OK, det behöver inte vara 100 %. :)
    • Julia : När har du kollat med Skolverket? ang. 2 olika modersmål, menar jag? - Skolverket gör ändringar ibland med kort varsel. Det kanske var OK förut, men inte nu längre... exempelvis, förbjöd de från 1 januari 2017 att ta in Idrott och hälsa 1 i examensbevis från komvux; innan 1 jan 2017 var det helt OK, men inte från 1 jan 2017. Ändringar sker hela tiden. Jag kan inte säga till dig att det är OK att ta in 2 olika modersmål in i examensbevis från komvux; det kanske var ok förut, men kanske inte nu längre... som sagt, ändringar sker hela tiden. Det är därför vi alltid rekommenderar att göra ordentlig PLANERING AV EXAMENSBEVIS med SYV på komvux och hålla sig till den planeringen; i så fall ansvarar SYV på komvux för att i god tid meddela dig om alla ändringar som kan påverka ditt framtida examensbevis.
    • Julia : Jag vet inte hur fort skolverket kan förbjuda ngt. Och när syv på din komvux matar in dina kurser i planeringsverktyget och får svar att det fattas poäng... kanske? Jag vet inte. Vi på fråga syv kan inte ta ansvar för vad skolverket gör eller vad syv på din komvux gör. Vi vill att det ska gå bra för dig, men vi kan inte hålla reda på alla konstigheter och möjliga och omöjliga Undantag. Rektor på komvux har viss frihet att göra undantag. Sedan om hen gör de undantagen eller inte - kan inte vi svara på. Det är rätt krångligt med examensbevis från komvux. I många fall måste BEDÖMNING göras. Principen att examensbevis från komvux bör så mycket som möjligt påminna examensbevis från Gymnasieprogram - gäller; och när din komvux vet vilka kurser du redan har godkända betyg i och du kan ta ut examensbevis, så vill komvux ge dig examensbevis och "bocka av" att det är "färdigt" - hej då! :) Med ditt tema för Gymnasiearbete som ej kan vara från Humanistiska programmet, utan det är Naturvetenskaps- eller Teknikprogrammet, så blir inte ditt examensbevis mer lik exambevis från NA eller TE med ännu fler språkkurser, eller hur? På teknikprogrammet på gymnasiet läser man inte andra språk än svenska och engelska.
    • Julia : Min bedömning är att det är inte förbjudet att ta in Aktiv tvåspråkighet i ditt examensbevis, men rektor har rätt att säga att en kurs som gör ditt examensbevis Ännu mer Olik det programmet som ditt examensbevis är från - är orimligt att ta in och också onödigt /om du redan har uppnått kraven och kan ta ut examensbevis/ - därför kan hen vägra ta in betyget i aktiv tvåspråkighet in i ditt examensbevis och vi på fråga syv ej kan göra ngt. åt det, för det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig för det som komvux gör, och inte vi här på fråga syv - som endast kan ge tips och råd, men vi fattar inte några beslut.
    Läs alla kommentarer