Nathalie

    Hej, jag studerar Internatkonell migration och etniska relationer (IMER) programmet med inrikting sociologi. Jag tar examen VT21 och har börjat funderat på att läsa till gymnasielärare inom sociologi, hur kan jag gå till väga? Vad behöver jag läsa för att bli behörig lärare?

    • Jelena : Linnéuniversitetet/ Linnaeus university Fakulteten för konst och humaniora/ Faculty of Arts and Humanities - erbjuder (uppgift från december 2020) KPU för blivande sociologilärare på gymnasiet. Om du vill läsa på det lärosäte vänd dig gärna till studievägledare på det lärosätet.

    3 Svar

    Daniel SYV

    Hej Nathalie,

    För att bli behörig sociologilärare gäller förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare, där framgår att en lärare är behörig i ämnet sociologi i gymnasieskolan om denne har fullgjort ämnesstudier om minst 90 hp i ämnet sociologi. För övrigt behöver man ha Lärarexamen. Att ta ut lärarexamen tar oftast minst 3 år, ofta längre tid. Lärarexamen kan tas via ämneslärarprogrammet, eller via KPU (Kompletterande pedagogisk utbildning). Vänd dig gärna till studievägledare på lärarhögskolorna.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan, Daniel SYV har redan svarat och jag håller med hans svar. Vill dock förtydliga något och ge lite mer info om bl.a KPU. KPU är en pedagogisk (kompletterande) utbildning på 90 hp. Läs gärna på studera.nu/att-valja-utbildning/lararutbildningar/lararutbildningsguiden/kpu

    JAG HAR OCKSÅ FÖLJANDE FUNDERING: det är troligtvis omöjligt att med endast Sociologi som undervisningsämne få heltidstjänst på någon skola, så om man vill jobba som lärare på heltid - skulle jag rekommendera att utbilda sig till gymnasielärare i ännu ett eller 2 ämnen, t.ex via ämneslärarprogrammet; och om du redan nu har minst 90 hp sociologi, kommer du efter att du tagit lärarexamen som behörig lärare i dina andra ämnen, kunna få legitimation även som lärare i sociologi.
    Vänligen
    ANNA

    Fick svar från en person som jobbar på Lärarprogrammet. Hen skriver så här: "Förkunskapskravet är 120 hp sociologi om det är fråga om förstaämne i gymnasieskolan (huvud-undervisningsämnet), 90 hp sociologi om det är andraämne (bi-ämnet).

    Om 120 hp sociologi är omöjligt, antar jag att en presumtiv student får söka något annat huvudämne. När studenten sedan har en ämneslärarexamen mot gymnasieskola (i vilket ämne det nu är), antar jag att studenten kan söka behörighet/legitimation också i sociologi genom att till Skolverket skicka in också kursbevis för det ämnet.

    Vänliga hälsningar".
    Alltså, verkar det vara så att i fall man vill bli lärare i Endast sociologi (som enda undervisningsämne) är behörighetskravet 120 hp sociologi + KPU (om man nu hittar var KPU för blivande lärare i sociologi erbjuds). Om man som gymnasielärare ska ha ett annat "huvudämne" att undervisa i, då är det i så fall tillräckligt med 90 hp sociologi.
    Hur som helst behöver man få ut Lärarexamen.

    SYV-besökare SYV

    Hej!
    det är inte helt lätt att reda ut frågan om KPU, kompletterande pedagogisk utbildning. T.ex är det vanligt att man får sådana svar från lärarhögskolorna, se nedan:

    "Vi har just nu mycket att göra och det tar längre tid att svara på mailen än vanligt. Om du är intresserad av KPU och vill att någon ser över dina kurser, rekommenderar jag att du kontaktar institutionerna för de ämnen du är intresserad av. För att höra om de kan hjälpa dig vidare. Du kan även kontakta det lärosäte där du läst tidigare för att få svar på vilket ämne som skulle kunna vara relevant. Vi gör just nu ingen ämneskoll inför ansökningen till våren, vi får be dig att söka och så får du besked."

    Jag vet t.ex att Mälardalens högskola antar inte till KPU för sociologilärare (i alla fall inte just nu, dec 2020). Vilka ämnen som inom KPU görs antagning till kan ändras från en termin till nästa. Ingen bra sammanställning där man kan se aktuellt-läge känner jag till. Då blir det att "jaga runt", ställa frågor till alla de olika lärosäten/lärarhögskolorna (och det finns cirka 20 st.) och hoppas att de svarar, över huvudet taget, innan det blir för sent att söka.

    Ser också problem med att efter kandidatprogrammet läsa ämneslärarprogrammet. Problemet är att det tar mycket lång tid. Sociologi undervisas i Sverige ej på grundskola, utan först på gymnasiet. Då ska man läsa Ämneslärarprogrammet för gymnasieskolan vilket tar 5 år (ibland 5,5 år). Studiemedel får man i högst 6 år... så hur ska man klara ekonomi under sista åren på ämneslärarprogrammet, kan man fråga sig? Känner inget bra svar på den frågan.
    Läs nedan svar från Mittuniversitetet:
    "Vi har inte sociologi som ett behörighetsgivande ämne i KPU vid Mittuniversitetet. Studier i sociologi kan dock ingå i de behörighetsgivande studierna för undervisningsämnet samhällskunskap i vår KPU. Kurser i sociologi kan tillsammans med statsvetenskap och nationalekonomi ge behörighet i samhällskunskap. Ett exempel på en behörighetsgivande kurskombination är Sociologi 90hp (A-, B- och C-kurs inklusive självständigt arbete 15hp) + Statsvetenskap A 30hp + Nationalekonomi A 30hp. Den kombinationen ger behörighet i samhällskunskap för gymnasiet och den ger också utökad behörighet i ämnet sociologi för gymnasiet. För utökad behörighet att undervisa på gymnasiet krävs det 90hp sociologi. Så det är en väg att gå för att bli behörig att undervisa i sociologi för gymnasiet.  Efter avslutade studier i KPU söker man lärarlegitimation hos Skolverket och då kan man även ansöka om utökad behörighet att undervisa om man är behörig i fler ämnen än de som ingår i ämneslärarexamen. Läs gärna mer om utökad behörighet på Skolverkets hemsida.

    Med vänlig hälsning".