Malin
    Hej!

    Jag vill så gärna komma in på sjuksköterskeprogrammet men har för lite intagningspoäng. Studerade samhällsvetenskap på gymnasiet. Jag har varit i kontakt med två olika studievägledare och fått olika svar och jag är nu väldigt förvirrad. Jag har tänk att skriva högskoleprovet nu i april men undrar om det finns något mer jag kan göra för att öka mina chanser. Ena studievägledaren sa att jag kunde söka kurser som etik & livsfrågor samt pedagogiskt ledarskap då detta är kurser som ger meritpoäng. Men den andra jag pratade med sa att man inte får läsa något som ska öka chanserna att komma in och att jag då istället måste konkurenshöja betyg. Om jag väljer att höja något/några betyg är det svårare att komma in då? är man med i alla tre urvalsgrupper (BI,BII & HP)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Malin!

    Om du redan nu är behörig (utan några vidare kompletteringar), konkurrerar du i BI gruppen.

    Om du sedan kompletterar - stannar du i BI gruppen men kommer med även i BII gruppen.

    Om du har ett giltigt resultat av högskoleprovet, är du då med även i HP gruppen.

    Så, ja - man kan vara med i flera olika urvalsgrupper samtidigt.

    Att göra högskoleprovet är en mycket bra idé.

    Du kan också fråga på den högskolan dit du vill söka i första hand, om de kommer att ha någon form av Alternativ antagning.

    Ang. höja dina betyg: om du har betyg i skala IG-MVG, då kan du ej längre läsa de kurserna, men fram till 30 juni 2016 finns fortfarande möjlighet att göra Prövningar i de "gamla kurser".

    Hur många meritpoäng har du nu? Max är 2.5. Meritpoängen höjer konkurrenskraft i dina betyg ganska mycket. Du kan se hur långt ifrån antagningsgränsen som det var i fjol och 2-3 år längre bak i tiden du ligger med dina betyg nu. I fall du skulle ligga ganska långt under gränsen, kanske är högskoleprovet din bästa chans att komma in.

    Det är inte helt lätt det där med att höja betyg på de "gamla kurserna" som inte längre får läsas. Varje prövning kostar 500 kr. och du förbereder dig genom självstudier. I så fall skulle jag då i stället satsat på att träna inför högskoleprovet.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Du skulle t.ex kunna ansöka på Komvux om att få läsa Matematik 3b som man läser på heltid på 5 veckor (eller på halvtid på 10 veckor). Du kan komplettera med betyg fram till 20 juni 2016, dock självaste ansökan till högskola måste du göra innan 15 april. Du kan mycket väl hinna få betyg i Matte 3b. E-betyg (dvs "bara godkänt") räcker och du får 0.5 i merit för det.

    Även om du skulle misslyckas med matte 3b och få F i betyg, är det inte helt bortkastad tid, tycker jag - för att du genom studier i matte ökar dina chanser att få högre resultat på högskoleprovet /i alla fall i de delar där man mäter den logiska förmågan/. Det finns också en mycket bra hemsida www.matteboken.se där alla kurser i matte är upplagda för självstudier.

    Om du har tur och bor i en av de 27 städer där Mattecentrum driver sina kostnadsfria Räknestugor, kan du få hjälp där - oavsett om du samtidigt läser på komvux eller om du bedriver självstudier.

    • : Tack för ett snabbt och mycket bra svar. Har fått en mycket bättre klarhet i det hela. En till fråga bara angående meritpoäng. Kollar man på områdesbehörighet 16 som är till bland annat sjuksköterska så ger bland annat Psykologi A, Svenska C och Samhäll B merit. Jag har läst dessa tre ämnen och då har jag alltså 1 meritpoäng. Jag har också läst engelska b samt engelska c. stämmer det att eng B ger 0.5 och eng C 1,0 i merit oavsett vad man söker för program? och har jag då 2.5 merit?
    • Mikael : Allt du skriver i din kommentar stämmer, förutom det att man inom Engelska kan få max 1.0 i merit. Du får 0.5 för EngB och 0.5 för EngC eller så får man 1.0 för Eng C (om man ej har betyg i EngB, vilket händer - om man t.ex. inte läser mer Engelska än bara A-kurs men sedan gör prövning i C-kurs och får godkänt betyg). Det ser ut som att du har 2.0 i merit och då skulle kunna få ännu 0.5 och det skulle du kunna få för t.ex. godkänt betyg i Moderna språk 3 eller för Matematik 3 (gammal kurs Matte C). Jag ska nu också utöka mitt svar till dig, se ovan om en stund.