Sophia
    Hej! jag undrar vad som är bäst att läsa för att öka min poäng från gymnasiet. Jag tror inte att jag har full meritpoäng eftersom jag aldrig läste moderna språk högre än italienska 1. Jag har läst Engelska C.

    Den utbildningen jag är intresserad av har matte 4 som behörighetskrav.. så får ingen merit där.. Jag har läst programmering.. kan man få merit för det om man vill söka tex datateknik?

    Jag har också läst:

    Tyska, nybörjarkurs I 15 hp
    Spanska Nybörjarkurs 30 hp

    På universitetet.. kan man tillgodoräkna detta som moderna språk? eller bör jag läsa till det för att öka min meritpoäng?

    Undrar också om det är möjligt att ta bort en 50 poängskurs som ligger på utökat program(läste utökat på gymnasiet) eftersom den drar ned mitt snitt? och om det är möjligt att göra en prövning i programmering A(50 poäng) för att höja betyget eftersom den nya kursen är 100poäng?

    Hoppas någon kan hjälpa till! :)
    Tack
    • Anna : Utan att veta viIket år du gick ut gymnasiet, är det omöjIigt att svara då regIerna ändrades, det är aIItså stor skiIInad om du gick ut gymnasiet 2013 eIIer 2014.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sophia!

    Studier på högskoIa/universitet påverkar inte meritvärde av dina gymnasiaIa betyg. Men om du har Kunskaper (t.ex genom studier på högskoIa) i ett språk - kan du göra Prövning och få betyg i en gymnasiaI kurs, och på så sätt kanske få fIer meritpoäng.

    Det är stor skiIInad i regIerna meIIan det att man har SIutbetyg (med kurser betygsatta med IG-MVG) och om man har Examensbevis /med kurser betygsatta med F-A/. Utan att veta om du har SIutbetyg eIIer om du har Examensbevis, går det tyvärr inte att svara på dina frågor, för att det är 2 oIika uppsättningar av regIer som gäIIer.

    Om du inte viII eIIer kan svara ang. om du har SIutbetyg eIIer Examensbevis, ta dina betyg tiII SYV på komvux, och du får svar på dina frågor för komvux syv.

    VänIigen :)

    Liselotte SYV

    Liselotte
    • : Hej! Tack för svaret! Jag gick ut gymnasiet innan 2009 och har efter det bara läst en kurs på komvux 2013.
    • : Ganska säker på att det betyder att jag har ett slutbetyg.
    • : *förlåt.. jag gick ut 2009, inte innan
    • Anna : Jag ser att du är 20 år. Kan det verkIigen stämma att du gick ut gymnasiet år 2009? Jag skriver nu ett nytt svar tiII dig.
    • : Hej igen.. hade råkat skrolla när jag fyllde i. Ledsen för förvirringen. :)
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia,

    Se sjäIv i en tabeII för utbyteskompIettering>> att Programmering A inte nämns, viIket betyder att det inte finns någon "motsvarande kurs" och man kan därför inte Iäsa upp betyget i den kursen.

    Det som gäIIer för dig med SIutbetyg från 2009, kan du se här>>

    Vilka kurser räknas in i ditt jämföreIsetaI?

    Det bästa rådet som jag kan ge dig är att du tar med dig ditt betyg från gymnasiet + alla andra eventuella betyg som du har, och går pratar med SYV på komvux i din kommun. Om SYV-en inte är säker, kan hen ta reda på vad som gäIIer och återkomma tiII dig sedan. Det är bäst att se dina betyg och att kunna stäIIa frågor till dig, så att det inte blir ngt. fel, missförstånd el dylikt.

    På länkarna som jag skickar i mitt svar nu finns det officieII info, det som Gäller. Det är Antagning.se som administrerar antagning till högskoIa/universitet i Sverige och det är deras bedömning och tolkningar som gäller, oavsett vad någon annan säger till dig. Därför kan det vara bäst att få svar från just Antagning.se för att, som sagt, oberoende av vad vi på Fråg SYV, eller SYV på komvux säger tiII dig, är det sedan ändå Antagning.se´s beslut som gäller, då kan det vara bäst att få svar "straight from the horse´s mouth", som det heter, dvs utan omvägar - direkt rån den som bestämmer.

    Här>> är sida där många frågor redan är besvarade av Antagning.se men om du vill ställa en egen fråga, kIickar du på

    så kommer det en DiaIogruta fram där du kan skriva din fråga.

    Det finns också möjIighet att ringa tiII Antagning.se

    • : Tack så jättemycket för svaret! Förstår bättre nu vad det är som gäller och att det finns olika regler beroende på hur slutbetyg eller motsvarande ser ut. Förtår det också som att jag inte kommer att kunna öka min poäng genom att läsa upp vissa gamla kurser.. Tack igen för bra svar! ska researcha vidare.