Rolf

    Hej jag har en ganska så lång och krånglig historia angående mina studier. Först så gick jag på gymnasiet, estetiska programmet. Det gick ganska så dåligt, med ett genomsnittsbetyg på D till C. Klarade dock dock aldrig engelska 5 eller 6 så fick aldrig ut någon examen just då (jag gick ut 2018). Direkt därefter så gick jag på komvux och studerade en vuxenutbildning till undersköterska; dock fick jag aldrig ut någon yrkesexamen här heller då jag saknade engelska 5. Här gick det ganska så bra med ett genomsnittsbetyg på B-A. Hade också innan jag började vårdprogrammet, ett möte med kommunen som sa att jag skulle kunna ha in mina vårdkurser till min examen, sedan när jag blev klar med engelska 5 och 6, (jag blev klar med vårdprogrammet precis i början av 2020). Därefter studerade jag engelska 5 i mitten av 2020 som jag fick godkänt i. För ett år sedan kontaktade jag återigen kommun för att kolla med dem om hur vi skulle göra med vårdkurserna och min examen. Just då sade de att det först inte skulle gå för att sedan ändra sig och säga att alla program-inriktade kurser skulle kunna bytas ut, såsom dansteknik emot medicin. Så i somras studerade jag engelska 6 och sökte naturvetenskapligt basår men lyckades inte kommer in då jag inte hade en examen, så hade ytterligare ett möte med kommunen, som sade att detta att det inte skulle kunna gå att byta kurser överhuvudtaget, då min examen måste har en estetisk inriktning. Däremot sade de att meriterade kurser (alltså kurser som ge meritpoäng) skulle kunna gå in i min examen om jag sökte något program på universitet. Vi kom också överens om att jag skulle få gå kurserna matte- 3, 4, 5; specialisering biologi- 1, 2; kemi- 1, 2; fysik 1 och engelska 7. Just nu är jag halvvägs igenom, då jag har studerat matte 3,4; biologi 1 och engelska 7 och är mitt inne i kemi 1, och nu när jag sökte kurserna biologi 2, fysik 1 och kemi 2 (på grund av att jag skulle söka 3 kurser om gången, då de inte ville att jag skulle söka alla kurserna samtidigt), så kontaktade de från kommunen mig igen och sade att jag inte får studera dessa då jag har ett estetiskt gymnasium-arbete och att dessa kurser inte skulle kunna användas när jag söker in till universitet. Dock tillade jag att jag har ytterligare ett gymnasiearbete från vårdprogrammet på komvux. Då ville de att jag skulle boka in ytterligare ett möte nu på fredag. Så nu vill jag veta vad som egentligen gäller och komma förberedd; därför vill jag kontakta er innan mötet. Så jag har tre frågor om man ska sammanfatta det jag har skrivit. Min första fråga är om kommunen får göra såhär, för känns som under dessa åren har de givit mig olika svar och olika besked angående hur jag ska göra med min examen. Min andra fråga är hur jag skall göra för att optimera mina möjligheter för att komma in på det programmet jag vill. Kan jag försöka skapa en yrkesexamen med högskolemöjligheter, alltså från vårdprogrammet men genom att också lägga in kurserna som jag har från gymnasiet som behövs, såsom svenska 1,2,3; matematik 1,2,3,4 och engelska 5,6,7 samt några extra kurser om det behövs, och då strunta i att ta ut någon examen från det estetiska programmet? Min tredje fråga är om de kan neka fysik 1, biologi 2, och kemi 2 mitt i allt, för har haft ett möte med dem i somras då de sade att dessa kurser kommer in får in auotomatikst när jag söker ett naturvetenskilgt kandidat program på universitetet . PS ska tillägga att jag har gjort högskoleprovet i höstas som inte gick så bra, men ska göra det nu till våren igen för att förhoppningsvis få ett bättre resultat.

    • Milla : Vilken eftergymnasial utbildning vill du komma in på? Vad kräver den utbildning för särskild behörighet?
    • Rolf :

      Har inte 100% bestämt mig men står mellan

      Naturvetenskapligt kandidatprogram, Molekylärbiologi som har särskild behörighet med kurserna till Biologi 2, Fysik 1a, Kemi 2 och Matematik 4

      det andra programmet som det står emot är

      Naturvetenskapligt kandidatprogram, Kemi/Molekylärbiologi som har särskild behörighet med kurserna till Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4

      De universitet jag helst vill gå och har störst flytt möljigheter till är Lund eller Uppsala.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sven,
    reglerna ändras över tid. En stor förändring vad gäller examen från komvux skedde senast under sommaren 2021. Det som gäller sedan 1 juli 2021 är följande komvux-examina: två olika högskoleförberedande inom områden Naturvetenskap/Teknik respektive Samhälle/Humaniora och så ett antal olika Yrkesexamina mot praktiska yrken som t.ex Undersköterska
    Eftersom du har höga betyg från undersköterskeutbildningen (skriver du om i din fråga) så är det fördelaktigt för dig, tycker jag, att först läsa alla de kurserna som krävs för särskild behörighet till det högskole-Universitetsprogrammet som du siktar på och sedan ansöka om att ta ut Yrkesexamen som undersköterska och inom de 2400p.inkludera alla kurser som krävs för både grundläggande och för särskild behörighet + även kurser som kommer ge dig meritpoäng som t.ex Engelska 7.
    Jag förstår det som så att du har godkänt betyg i gymnasiearbete inom vård. Den kursen kan du ta in inom 2400p.i yrkesexamen som undersköterska
    Om du först tar ut examensbevis och sedan läser kurser för särskild behörighet, så blir du "lika behörig" men du riskerar få lägre meritvärde; dessutom kommer du i så fall prövas endast i BII, kompletterings urvalsgruppen (och där brukar det vara svårare att komma in).
    Så, mest fördelaktigt för dig är att först läsa alla de kurser som du behöver ha godkända betyg i och sedan välja av de valbara kurserna de som du har högre betyg i. Många kurser i komvux-examen är obligatoriska men finns också många som är valbara.
    Yrkesexamen (från komvux) måste inkludera minst 400poäng godkända kurser från vård-programmet. Den måste även innehålla godkänt kurs gymnasie- eller komvuxarbete, 100p. + godkända betyg i svenska 1, engelska 5 och matematik 1. För grundläggande högskolebehörighet behöver du även ha godkända betyg i svenska 2,3 och i engelska 6. Vilka kurser du behöver för särskild behörighet beror på vad just "din" högskoleutbildning kräver.
    Du kan visa mitt svar till personal på komvux. Du är också välkommen att skicka i din nästa fråga en förteckning över kurser med tillhörande betyg (alla gymnasiala kurser som du har betyg i) och vi kan försöka ge förslag på innehåll i ditt examensbevis.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Rolf :

      Tack för snabbt svar här är en lista på betyg som jag har studerat

      Biologi 1: C 100 Komvux

      Dansteori: B 100 Gymnasiet

      Dansgestaltning 1: D 100 Gymnasiet

      Dansgestaltning 2: A 100 Gymnasiet

      Dansteknik 1: C 100 Gymnasiet

      Dansteknik 2: C 100 Gymnasiet

      Dansteknik 3: C 100 Gymnasiet

      Engelska 5: E 100 Komvux

      Engelska 6: B 100 Komvux

      Engelska 7: B 100 Komvux

      Estetisk kommunikation 1: A 100 Gymnasiet

      Estetisk kommunikation 2: C 100 Gymnasiet

      Gymnasiearbete: E 100 Gymnasiet

      Gymnasiearbete: E 100 Komvux

      Hälsopedagogik: B 100 Komvux

      Historia 1b: C 100 Gymnasiet

      Historia 2b - kultur: D 100 Gymnasiet

      Idrott och hälsa 1: C 100 Gymnasiet

      Konstarterna och samhället: B 50 Gymnasiet

      Matematik 1b :B 100 Gymnasiet

      Matematik 2b :D 100 Gymnasiet

      Matematik 3c :C 100 Komvux

      Medicin 1: A 150 :Komvux

      Medicin 2: A 100 :Komvux

      Rytmik: C 100 Gymnasiet

      Etik och människans livsvillkor: C 100 Komvux

      Naturkunskap 1b: C 100 Gymnasiet

      Psykologi 1: A 50 Gymnasiet

      Psykologi 2a: A 50 Gymnasiet

      Psykiatri 1: A 100 Komvux

      Religionskunskap 1: C 50 Gymnasiet

      Samhällskunskap 1b: B 100 Gymnasiet

      Akutsjukvård: B 200 Komvux

      Specialpedagogik 1: A 100 Komvux

      Svenska 1: E 100 Gymnasiet

      Svenska 2: C 100 Gymnasiet

      Svenska 3: D 100 Gymnasiet

      Scenisk gestaltning 1: B 100 Gymnasiet

      Vård- och omsorgsarbete 1: B 200 Komvux

      Vård- och omsorgsarbete 2 :B 150 Komvux

      jag vänta på ett betyg i matematik 4 Antingen C eller ett B är ännu inte bestämt.

      Och började kemi 1 för mindre än två veckor sedan.

      Mitt Högskoleprov gick på 0,75 utan något plugg mer än två dagar innan så antagligen därför ett ganska så dåligt resultat.

    • Liselotte : Jag har skrivit ett förslag på vilka kurser som kan ingå i ditt yrkesexamen som undersköterska, se mitt svar. OBS! FRåGA SYV utfärdar inte några examensbevis. Det är rektorn på komvux som är ytterst ansvarig för att se till att du får ut ett giltigt examensbevis. Dock ingår det inte i komvux-uppdrag att se till att du får högsta möjliga meritvärde.
    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    Här kommer ett förslag på hur ditt examensbevis från komvux kan se ut:
    Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 - 400poäng,  sammanlagt för fyra kurser (de kurser behöver du för särskild behörighet);
    Gymnasiearbete, 100poäng - obligatorisk kurs
    Svenska 1,2 och 3 samt Engelska 5 och 6 - 500poäng (kurser som krävs för grundläggande behörighet);
    Religionskunskap 1, 50p. - obligatorisk kurs
    Samhällskunskap 1b, 100p. - obligatorisk kurs (kan "klyvas" i två 50p.kurser och du kan ta in endast en 50p.kurs i det ämnet);
    Historia 1b, 100p. - obligatorisk kurs (kan "klyvas" i två 50p.kurser, du kan ta in en 50p.kurs in i ditt examensbevis);
    **** Du har högre betyg i Samhällskunskap 1b än i Historia 1b. Det räcker med 50p.kurs, så mitt förslag är att komvux "klyver" kursen Historia 1b och tar i ditt examensbevis en kurs som heter HISTORIA 1a1, 50 poäng.
    Hälsopedagogik 1, 100p.
    Specialpedagogik, 100p.
    Vård- & omsorgsarbete 1 och 2 (sammanlagt 350poäng);
    Psykologi 1, 50p.
    Psykologi 2a, 50p.
    Psykiatri 1, 100p.
    Medicin 1 och 2 (sammanlagt 250p).
    Akutsjukvård, 200p.

    På så sätt får du ihop 2400poäng (exakt den summan som krävs för examen från komvux). Jag har ovan nämnt obligatoriska kurser + de som krävs för grundläggande behörighet + de som du kommer behöva för särskild behörighet.
    Eng7 ger meritExtra-poäng och därför är en mycket bra kurs att ta in i examensbevis. Men även om den finns utanför ditt examensbevis, kommer du ändå kunna få + 1.0 meritpoäng för den kursen.
    ***OBS! du kan dock vinna på att ha kurser för grundläggande- och särskild behörighet utanför examensbeviset, om du kommer ha lägre betyg i de kurserna och inom examensbevis inkludera "onödiga" kurser med höga betyg, som t.ex Estetisk kommunikation 1 och Dansgestaltning 2, som du har högsta betyget i (A).
    En mattekurs (t.ex matematik 1a) måste finnas med inom ditt examensbevis. Du har betyget B i matte 1b. Du skulle kunna göra prövning i kursen matematik 1a, få högsta betyget (A) och ta in den kursen inom ditt examensbevis.
    ************
    Jag tycker du i vilket fall vinner på att först få betygen i alla kurser som du kommer behöva få betyg i och EFTER DET ansöka om att få ut examensbevis (även om de kurser som du ännu nu inte har betygen i ej kommer finnas med i ditt examensbevis). Förklaringen: det påverkar i vilken urvalsgrupp du kommer prövas - i BI eller i BII.
    Om du i ditt examensbevis kommer ha max 800poäng kurser från gymnasiet och minst 1600poäng från komvux eller prövningar som du gjort efter gymnasiet, då är ditt examensbevis Inte en komplettering och du prövas i BI, direktgruppen (där det brukar vara lättare att komma in). Har du då betygen som du behöver (för behörighet) utanför examensbeviset, då spelar stor roll Datum då betygen är satta. Vad vi förstår av de svar Antagning.se gett förut, kommer de pröva dig i BI, direktgruppen endast om du inte använder dig av något betyg satt efter datumet för utfärdandet av examensbevis från komvux.
    Oftast är det fördelaktigt att prövas i BI, där lägre antagningsgränser brukar vara.
    Reglerna är många och komplicerade. De ändras också ibland. Ytterst är det upp till rektorn på komvux att skriva under ditt examensbevis. Men det SYV på komvux som brukar förbereda för rektorns påskrift, så du gör planering med Syv på komvux. Du får gärna visa våra svar här i forumet. Dock utfärdar inte FRåGA SYV några examensbevis och vi har inte sista ordet, utan det är rektorn på komvux som har ansvar i den frågan.
    Lycka till med dina studier!

    Liselotte