Susu
    Hej jag hade en fråga angående det bästa sättet jag kan få examenbevis. Nämligen har jag gått ut skolan utan examen från natutvetenskap programmet och fick f i matte 3/4c, fysik 2, kemi 1/2, religion och energi. Så min fråga är vad behöver jag komplettera för att kunna söka till sjuksköterska och om jag kan byta kemi 2 och fysik 2 till natutkunskap 2? Jag har fått godkänt i allt annat och har även läst merit för engelska 7. Finns det hopp för mig eller behöver jag börja om allt detta i komvux?

    Mvh Susu

    1 Svar

    Hej!
    Du behöver en grundläggande behörighet ifrån gymnasiet och om du läst ett högskoleförberedande program gäller följande: du måste ha minst 2250 av 2500 gymnasiepoäng där du har ett godkänt gymnasiearbete samt godkänt i Svenska/Svenska för andraspråk 3, Engelska 6 och Matematik 1.

    Förkunskapskrav:
    Grundläggande behörighet
    samt
    Områdesbehörighet 16 (Matematik B, Samhällskunskap A, Naturkunskap B* alternativt Biologi A, Fysik A och Kemi A)
    eller
    Områdesbehörighet A14 (Matematik 2a/2b/2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b/1a1+1a2

    Det är bra att du har fysik 2 och kemi 2 men vilken biologi kurs har du läst?
    Då Biologi 1 + Fysik 1a (eller Fysik 1b1 + 1b2) + Kemi 1 ersätter Naturkunskap 2
    Så beroende på om du läst biologin kan du få behörighet i naturkunskap 2.
    Sen behöver du totalt lägst betyg E i 2250p (se ovan)

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : Jag har läst biologi 1 och 2 och har godkänd i båda men jag har ej godkänd i fysik 2och kemi 1&2. Vad kan jag göra då?
    • Milla : Jag råder dig boka tid hos Studie- och yrkesvägledare på Komvux i din hemkommun (den kommunen som du är folkbokförd i). Ta med dig kopior på de gymnasiebetyg du har fått. Studie- och yrkesvägledare på Komvux hjälper dig att sätta ihop en Studieplanering. Du säger att ditt mål är att bli behörig att söka till Sjuksköterska och du och Studie- och yrkesvägledare kan då tillsammans göra en plan för när, hur mycket och på vilket sätt (dagtid, kvällstid, flex och/eller distans) och på vilken studietakt (heltid eller deltid) du söker dina studier på Komvux. Lycka till! Milla SYV