Max
    Jag har letat ett tag nu och jag har svårt att hitta en prao-plats. Jag vill gärna jobba med människor eller djur. Bor utanför Uppsala men har möjlighet att ta mig in till Uppsala.
    • : Din grundskola bör hjälpa dig, om du inte hittar en PRAO-plats. har ni någon praktik-samordnare på skolan? Det borde ni ha. Annars är det SYV på din grundskola som kan hjälpa dig. Om du inte vet vem på din skola som kan hjälpa dig, fråga rektor.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Max!

    Ska ni ha PRAO i 7-an, nu, snart, alltså?

    Tråkigt om du inte hittar en prao-plats, verkligen.

    Har du pratat med dina föräldrar och andra släktingar? Genom deras kontakter, deras vänner och kollegor kanske går det att hitta ngt.? Ex. om din mammas kollegas man har en syster som på sin arbetsplats kan ta dig på Prao, typ, så...? :) Eller er grannes kusins bästa kompis har en moster som känner till en bra plats där prao-elever tas emot med öppna armar och trivs jätebra? :)

    De flesta elever hittar prao antingen genom "kontaktnätet" - via sina föräldrar, grannar och släkringar; eller genom att "knacka dörr" - dvs att du går runt och bokstavligen "knackar på dörren", har med sig ett "papper" där det står vem du är, typ CV/meritförteckning som du lämnar till chefen och sedan hoppas att de hör av sig.

    Fråga i butiker - du kan kanske prismärka varorna; snygga till på hyllorna; visa kunder var varorna finns och/eller hjälpa dem att packa in de köpta varorna och bära kassarna ut till bilen eller till busshållplatsen? Det är en sådan extra-service som butiker sällan har råd att erbjuda; du som PRAO-elev kan göra det gratis; det är bra för butiken. Kunderna känner sig välomhändertagna; och du har möjlighet att bekanta dig med hur det funkar att jobba med kunder.

    Hör gärna av dig och berätta hur det går!

    Vi önskar dig Lycka till och håller tummarna!

    Vänligen

    Daniel L.