sara
    Jag fick ett samlat betygsdokument när jag slutade gymnasiet. Valde sen att studera upp det för att få en examen. Behövde studera i 2 år men fick bara studiemedel för 1 år och 2 månader och sen var det slut. Det betyder att jag nu sitter i en cirkel. Jag kan inte studera för jag får då ingen inkomst. Jag får inget jobb för jag har inget fullt slutbetyg. Hur kan jag komma härifrån? Vad finns det att göra för att få studera det sista året och få mina 800 poäng som saknas? Jag kan nämligen inte studera utan inkomst då jag har även ett barn att ta hand om, och det är bara barnet och jag som bor här. Så jag är lite beroende av en inkomst samtidigt.
    • : Svår sits men prova fråga på socialen om de kan göra undantag och betala försörjningsstöd när du läser.
    • Mikael : Bra förslag! Hoppas det funkar att få igenom ett undantag hos soc.!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Bra förslag ges av Oleg i kommentaren ovan. Även arbetsförmedlingen kan bevilja dig aktivitetsersättning eller alfa-kassa och du kan försöka få genom ett undantag att du får läsa. Boka tid med arbetsvägledare på arbetsförmedlingen och förklara så som du gör nu i din fråga till oss.

    Ännu ett förslag är att du kikar på www.yhguiden.se och tänker på att det inte är omöjligt att komma in på en yrkeshögskola utan att vara fullt behörig. Du kan ett antal godkända gymnasiala betyg och kanske andra meriter i form av praktik eller sommarjobb. Du söker till yh i fri kvot och skriver att du har erfarenhet av att ta hand om ditt barn & nämner alla de andra sakerna som att du är mycket motiverad och vill verkligen satsa på utbildning nu!

    för övrigt så kan du söka jobb utan att ha gymnasiekompetens - t.ex som timanställd på hemtjänsten, sedan kan arbetsgivaren hjälpa dig läsa till undersköterska ...