Vendela Sofia

    Hej! Jag är 25 år. Jag har ingen gymnasieexamen, men jag har gjort år 1 plus pluggat klart flera grundläggande kurser på gymnasienivå. Jag har pluggat till barnskötare på Komvux. Jag kände mot slutet av utbildningen att jag inte ville stanna där eller ens rikta in mig på barn och pedagogik, men jag ville avsluta utbildningen i alla fall. Jag vill ta gymnasieexamen för att sedan plugga högre studier inom ekonomi. Jag är förvirrad över hur det funkar med maxpoäng och examen och vad jag behöver göra och plugga för att ta examen som sedan möjliggör för högre studier inom ekonomi. Tacksam för svar!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Om du vill bli behörig komma in på ekonomiprogrammen (eller kurser i ekonomi) på högskolenivå, kan du bekräfta grundläggande behörighet på olika sätt:
    - genom omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola (i så fall sök till allmänna kurser på folkhögskolorna);
    - genom examensbevis eller slutbetyg från komvux;
    - genom reell kompetens (några gymnasiala kurser + 3årig arbetslivserfarenhet).
    *****
    Om du har minst en kurs betygsatt i skala IG-MVG kanske kan rektor på komvux bevilja ett undantag och låta dig läsa mot ett Slutbetyg. Möjlighet att få ut ett slutbetyg (i stället för examensbevis) är nu förlängd till 1 juli 2021. Prata om det med SYV på komvux.
    Om du inte kan läsa mot ett slutbetyg, och inte kan eller vill bli behörig genom reell kompetens (en annan väg), då måste du läsa mot examensbevis (eller mot omdöme om grundläggande behörighet på en folkhögskola).

    För examensbevis från komvux gäller
    2400 poäng av dem minst 2250 godkända betyg.
    Du vill bli behörig till högskolestudier, och då måste du bland annat ha godkända betyg i svenska 2 och 3 och i engelska 6.
    svenska 1, matematik 1 och engelska 5, en kurs i samhällskunkskap, i historia, och i naturkunskap är obligatoriska för alla examensbevis (även från yrkesprogram).
    För särskild behörighet inför högre studier i ekonomi behöver du ha godkända betyg i samhällskunskap 1b (eller 1a1 och 1a2) och i matematik 3. Jag råder dig därför att inom dina studier mot examensbevis (eller mot ett slutbetyg - om rektor fattar beslut att du kan läsa mot ett slutbetyg) inkludera även kurserna i matematik 2 och 3.
    Planering mot examensbevis (eller slutbetyg) gör du tillsammans med SYV på komvux.

    Du kan samtidigt som du söker till komvux, söka till många olika allmänna kurser på många olika folkhögskolor. Om du kommer in på flera ställen, kan du välja sen vilka studier du väljer att bedriva och vilka studieplatser du tackar Nej till.

    Studie- och yrkesvägledare