Elev
    Hej!

    Jag vill hoppa av ett program på Universitet på grund av hälsoskäl. Jag undrar om man kan få en plats garanti nästa gång när jag vill återuppta mina studier. Finns det någon plats garanti om man hoppar av ett program eller måste man ansöka som ny?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Det finns inte ngn automatisk garanti på att få göra ett uppehåll och komma tillbaka till samma högskoleutbildning. Se information på t.ex studera.nu/livet-som-student/ta-en-paus-eller-byta-studieort/anstand (men det är egentligen info om man ej påbörjade studierna...).
    Du vill, om jag förstår dig rätt, ansöka om Studieuppehåll med bibehållen studieplats. Det brukar finnas info om hur man ansöker - på varje lärosätes hemsida. Se om du hittar info om det på webbplatsen som ditt lärosäte har. Om du inte hittar - fråga studievägledare på din institution.
    Allmänt gäller: det finns inte ngn garanti på att få göra uppehåll. Det kan bero på orsaken till varför du vill göra uppehåll + hur många poäng du har avklarat. Brukar vara lättare att få uppehåll om man har avklarat fler högskolepoäng, men fråga om det på ditt lärosäte. Studievägledare på din institution borde kunna svar på din fråga. I annat fall får hen ta reda på vad som gäller på ditt lärosäte och på din institution.