Sayed

    Jag vill kolla hur mycket mitt snitt blir, behöver jag räkna med gymnasiet arbetet med när jag räknar ihop alla betyg. När jag ska dela hela summan som jag fick fram, då delar jag på antal kurser, där behöver man ta hänsin till gymnasiet arbetet med, eller det ska inte räknas med alls.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sayed, GA, gymnasiearbete - räknas inte med när man räknar fram meritvärde.

    Bästa hälsningar
    L. :)

    Liselotte
    • : Tack, då ska jag dela den summan som jag fick utan GA, med 1400 poäng eller hur?
    • : Jag läser mot examenbevis i komvux, då behöver jag inte räkna idrott med eller? då ska man dela till och med 1300 poäng
    • : Jag skrev fel, mitt totala gymnasiet poäng som jag har läst utan GA och Idrott blir 2300. Nu ska jag dela summan av poäng som verje betyg er och delar med 2300 och sedan ska lägga merittvärde, stämmer detta eller gör man på ett annat sätt?
    • Anna : Idrott och hälsa 1 får sedan 1 jan 2017 ej längre ingå i Examensbevis från komvux.
    • Anna : Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och meritpoäng.
    • Anna : Du behöver inte själv räkna på dina betyg. Det kommer antagning.se göra. Det är den uträckningen som antagning.se gör, som gäller.
    • : Anna menar du gäller inte den snitt som finns i min examenbeviset
    • : Jag har inte lagt mina betyg på antagning.se än, hur kan jag räkna själv?
    • Anna : Du får räkna själv, det är ingen som förbjuder det Men det behöver du inte göra. För att När du ansöker till högskola/universitet i Sverige - så kommer Antagning.se räkna ut ditt meritvärde SEPARAT till varje av dig sökt alternativ; detta pga olika behörigheter till olika högskoleutbildnignar kan det ibland vara så att olika kurser räknas in. Du höjer inte dina betyg genom att räkna. Det du har, det har du. Sök många olika alternativa utbildningar. Sök till universitet men samtidigt också till andra utbildningar, ex. inom yrkeshögskola, på folkhögskolor.. för varje ny alternativ - har du en ny chans att komma in.
    • Anna : Det är ingen som på förhand vet hur höga betyg som kommer att krävas, så, oavsett vad du räknar fram - så vet du ändå inte om det meritvärde som du räknar fram på dina betyg kommer att räcka till att komma in på den utbildning som du helst av allt vill komma in på.
    • : Tack Anna! Tänkte bara jämföra med snitt på den program som har förra året har varit. Kanske det ligger ungefär samma snittet detta året med
    • Anna : Antagningsgränser kan ligga på samma nivå i många år; eller så kan de flytta på sig ganska mycket och ganska plötsligt. Det vet man inte på förhand.
    Läs alla kommentarer