B.
    Hej !

    Jag vill bli advokat och för att bli advokat måste man höga betyg, typ A på allt.
    Om jag har inte A på allt vad kan jag göra ? Ökar chansen att komma in om jag gör högskoleprovet ? Hur mycket chans är det ?

    Det finns många som söker till universitet. Om man har ett låg betyg måste man vänta så länge i kö eller i reserv ?

    Jag är mycket orolig för detta..

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin,
    Högskoleprovet ger dig en extra chans att komma in på en attraktiv eftergymnasial utbildning. Du söker då både på betyg och på resultatet av Högskoleprovet (det är som att stå i två olika köer till två olika dörrar som båda leder in i samma rum).
    Vet du var du hittar info- om Högskoleprovet? När och hur man anmäler sig och att man kan träna på gamla prov?
    Det hjälper inte att stå i Reserv till Juristutbildningen om man har för låga betyg, man kommer inte in och man kan söka hur många gånger som helst, men med för låga betyg kommer man ändå inte in.

    Det du kan och bör göra /enligt vad jag tycker/ är:

    1. kämpa för högre betyg
    2. göra Högskoleprovet flera gånger
    3. titta på andra alternativ - och här kan jag ge dig tips om Juridiska utbildningar på en Yrkeshögskola, där det är betydligt lättare att komma in. Se här - tips på några utbildningar som kan vara av intresse för dig: http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/offentlig-upphandlare
    http://www.yhguiden.se/utbildning/goteborgs-stad-utbildning/juridisk-assistent-paralegal1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/pahlmans-handelsinstitut/paralegal-juristassistent1
    http://www.yhguiden.se/utbildning/yrkeshogskolan-i-molnlycke/sakerhetssamordnare.

    Bästa hälsningar
    Julia SYV
    • : Kommer man inte in om man har 15 meritpoäng ?
    • : Och hur mycket ska vara ett högre betyg för att bli jurist ?
    • Milla : Jag kommer att svara på din fråga inom kort.
    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Aylin!
    Man kan inte få 15 Meritpoäng för att max antal är 2.5.
    Jämförelsetal /betygmedelvärde/ kan max vara 20.0 (i fall man har alla A-betyg). till Jämförelsetal lägger man de eventuella Meritpoäng och man får fram Meritvärde, med vilket man konkurrerar om plats på eftergymnasiala utbildningar.

    För att komma in på Juristutbildningen har Meritvärde legat på en konstant hög nivå de senaste åren.
    Det är lite olika vid varje antagningstillfälle men om man vill ha en snabb "överblick" bara - så kan jag svara så här: de flesta A-betyg och någon enstaka B-betyg /max i tre-fyra kurser/ plus max antal Meritpoäng - det är vad som brukar krävas för att komma in på Juristutbildningen.
    Vad som kommer att krävas när det blir dags för dig att söka, är det ingen som vet. Prognosen är dock, att det blir nog inte mycket enklare, utan troligtvis kommer det vara fortsatt hårt konkurrens om platser på juristutbildningen.

    Vi rekommenderar att titta på andra alternativ, andra utbildningar efter gymnasiet - som "plan B". Du bör givetvis söka den utbildningen som du är intresserad av men vår rekommendation är att även söka andra utbildningar med lägre krav på betyg.
    Många bra utbildningar finns inom yrkeshögskola /kortare än högskoleutbildningar och leder mycket ofta till jobb direkt/.

    Med vänlig hälsning
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare