B.
    Jag hörde att man blir inte advokat direkt efter 4,5 år studier vid universitet. Min fråga är : Ska man jobba 3 år eller praktisera 3 år som jurist ?

    2-Vilka ämnen måste vara G på gymnasium om man vill bli advokat ?
    3-Kan man bli advokat om man läser ekonomi-ekonomi ?
    4-I min skola finns ett program som heter samhällsvetenskapsprogrammet inriktning ekonomi.. Vad kan det vara ? Vilka ämnen läser man på det här programmet ?

    Förlåt .. Det blev många frågor

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Aylin,
    Behörighet till Juristprogrammet på Universitetet är Grundläggande behörighet + Historia 1b samt Samhällskunskap 1b. Man kan få behörighet till Juristprogrammet på alla högskoleförberedande gymnasieprogram. De ämnena som måste vara godkända är Historia 1b, Samhällskunskap 1b samt alla de ämnena som leder till Gymnasieexamen, inkl.Gymnasiearbete.

    Du skriver att på din skola finns det Samhällsvet.programmet, inriktning Ekonomi. Jag undrar om det är Inriktning eller profil? Om du uppger namn på din skola, kan jag kolla upp det. Om de vanliga inriktningar inom SA kan du läsa här: http://www.gymnasieguiden.se/program/SA.
    Om din skola fick tillstånd från Skolverket att skapa särskild inriktning inom SA, då läser man Ekonomiska kurser i stället för Samhällsvetenskapliga á 350 till 450 p. (av de totala 2500 poäng som krävs för gymnasieexamen). Man blir inte utbildad Ekonom eller ekonomiassistent efter gymnasiet, men man kanske kan söka jobb som löneadministratör.

    Om Advokat-yrket läs på http://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Yrke-och-framtid/Yrken-A-O.html?url=1119789672%2FYrken%2FYrkesBeskrivning.aspx%3FiYrkeId%3D3&sv.url=12.78280711d502730c1800072
    och https://www.advokatsamfundet.se/Att-bli-advokat/
    Kort sammanfattning av vägen till advokat-yrket: efter Juristprogrammet /4,5 år/ måste man arbeta med juridiska arbetsuppgifter i minst tre år, genomgå sedan en speciell utbildning för att få Advokatexamen och ansöka till Advokatsamfundet.

    Jag hoppas jag svarade på de flesta av dina frågor. Kan tyvärr inte förklara vad SA, inriktning Ekonomi innehåller för att det inte är någon vanlig utbildning, utan undantag. Uppge namn på din skola, så skall jag forska i saken.

    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte