Fleex
    Har läst att man kan bli det genom att gå på stridspilot utbildning.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fleex!
    Läs på http://spaceflight.nasa.gov/spacenews/factsheets/pdfs/np199707006jsc.pdf
    och så vitt vi på Fråga SYV vet, så finns det två olika vägar att gå för att bli astornaut (men god hälsa krävs, oavsett vilken väg man väljer).
    Det finns 2 typer av astronauter: uppdragsspecialister & piloter. För NASA gäller att man först & främst ska ha minst Universitetsexamen i fysik, biologi, matematik eller ett ingenjörsämne. Sedan krävs för uppdragsspecialisterna att de har arbetat minst tre år med sitt ämne efter examen. Ytterligare examen (magister eller master) är meriterande.
    För pilotastronauterna gäller att man ska ha flugit minst 1000 timmar som befälhavare på ett jetplan och att ha varit testflygare är meriterande.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare