Kvinna

    Hej, Min syster kommer inte få sin gymnasieexamen inom sin frisörutbildning (kommer få F-betyg i gymnasiearbete + saknar en frisörkurs på 200p). Hur kan hon gå vidare efter studenten? Finns det frisörutbildningar för vuxna i Skåne? Kostar det någonting eller är det via sin hemkommun? Vad finns det för alternativ? Tar all hjälp jag kan få, syrran vill inget annat än att bli frisör men av olika anledningar kommer inte detta att ske via gymnasiet (kommer inte få sin examen) :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det mest fördelaktiga för din syster skulle, enligt min åsikt, vara att försöka uppnå examensbevis från gymnasiet t.ex genom förlängd studiegång (rektor kan ansöka om förlängd studiegång om det finns "godkända" orsaker till varför eleven ej hann uppnå kraven på 3 år...). Om din syster får förlängd studiegång kan hon under nästa läsår försöka uppnå kraven för examensbevis.  Det är annars inte så lätt att hitta frisörutbildning för vuxna; ofta kostar det också ganska mycket pengar.
    Din systers gymnasieskola bör kunna ge svar på hur hon kan försöka bli "behörig frisör"; det borde inte vara så att din syster är den absolut första och enda elev på den skolan som ej uppnår kraven för examensbevis och skolan bör i så fall ha erfarenhet av att ge svar och vägledning för eleverna i den situationen. Lärare som undervisar i frisör-kurserna är ju insatta inom den branschen och bör kunna ge svar på vilket sätt din syster skulle kunna komplettera sin utbildning.
    Ett sätt som jag tänker på är (om det inte går att ordna förlängd studiegång) om din syster kan göra prövningar i både frisör-kursen och i gymnasiearbetet och efter det få ut examensbevis från komvux; i examen från komvux kommer inte kursen Idrott-och-hälsa1 ingå (synd om din syster har högt betyg i den kursen).
    Se gärna info om utbildningsvägar i yrkespresentation Frisör på Framtid.se
    För vuxna finns de 2 kända vägar till yrket Frisör: privata utbildningsanordnare respektive lärlingsutbildning. Hos privata anordnare brukar utbildningar kosta mycket pengar och lärlingsplats får man hitta själv (alltså hitta en frisör-salong där de anställer som lärling och hjälper till att fullfölja utbildningen).
    Det kan dock inte uteslutas att en komvux-utbildning till Frisör kan bli aktuell för din syster. Det är hemkommunen (där hon är folkbokförd) som bestämmer om de kan köpa utbildningsplats hos en annan kommun. Chansen att få plats på en yrkesutbildning till frisör inom komvux är liten, men kika gärna på utbildning till Frisör hos Movant och utbildningen Frisöraspirant i Nynäshamn.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Kvinna : Hej, tack för svar! Hon går redan ett 4:e år så det kommer inte att gå, tyvärr. Jag kikar på Movant
    • Milla : Jag tänker också på i fall Arbetsförmedlingen skulle kunna hjälpa till. Om din syster skriver in sig på AF och deltar i allt som AF har att erbjuda så tror jag hon kan bli inskriven i "ungdomsgarantin" efter 100dagar och då kan AF köpa utbildning för henne. Kan inte lova att AF gör det; det beror även på hur mycket pengar AF har kvar i budgeten + om AF gör bedömning att med den utbildning som AF köper finns mycket bra chanser att få jobb. Men det är i alla fall värt att kolla upp, tycker jag. Lycka till! Du får gärna höra av dig och berätta hur det går för din syster! Vi håller tummarna!