Daniel SYV

    Hej Paulina,
    lärare i fritidshem och språklärare är inte samma yrke och det är olika utbildningar som leder till de yrken. Jag är inte alls säker på att man kan korta ner utbildningen till språklärare om man sedan innan tagit ut examen som lärare i fritidshem, men kontakta gärna studievägledare på lärarutbildningar - de är experter på lärarutbildningar, så de kan bäst svara på den frågan.
    Det jag kan svara på är att om du utbildar dig till gymnasielärare i något ämne, t.ex i spanska, då blir du behörig undervisa i samma ämne även på högstadiet, åren 7-9 på grundskolan.
    Vad gäller åldrarna på eleverna, så jobbar man med yngre elever om man är lärare i fritidshem, - och med elever från årskurs 6 och äldre elever - om man undervisar i spanska, så det är olika åldrar och jag tror inte samma pedagogik används, och därför är det troligtvis ingenting som man kan tillgodoräkna från den ena utbildningen till den andra - för pedagogik för olika åldrar skiljer sig åt. Men fråga som sagt gärna studievägledare på lärarhögskolorna, som är experter på just lärarutbildningar och lärarbehörigheter.