Blivande helikopterpilot

    Jag går för tillfället sista året på ekonomiprogrammet och drömmer om att bli pilot på ambulanshelikopter. Certifikaten som krävs är: PPL, CPL, ATPL, IR, MCC. Som jag uppfattat det kostar certifikaten väldigt mycket pengar. Jag vill gärna utbilda mig så snart som möjligt och för så billigt som möjligt. Vet någon om man kan få lån (CSN eller andra sorters) och hur stor del av beloppen man kan låna i sådana fall? Eller finns det möjligtvis en alternativ väg för att bli helikopterpilot där man inte behöver betala så mycket pengar, typ bli sjuksköterska och sedan få en pilotutbildning sponsrad av sjukhuset eller någonting liknande? Jag har kollat på offentligt finansierade civila utbildningar som ska vara billigare men deras CPL kostar ändå runt 700 000 kr som är ungefär samma som på andra utbildningar.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan, det är jättebra att du undersöker noga och tar reda på saker på egen hand!
    Vad jag kan se, så finns det just nu (april 2023) inga beslutade starter på helikopterpilotutbildningar inom yrkeshögskola (det är de som är offentligt finansierade utbildningar inom "pilot-område"). Så är det i alla fall i Sverige (enligt de uppstiger jag har). Det finns en pågående helikopterpilotutbildning hos Svensk Pilotutbildningutbildning/svensk-pilotutbildning/trafikflygarutbildning-helikopter men det är oklart om eller när någon framtida start kommer att ske på den utbildningen. Du får gärna kontakta Svensk Pilotutbildning och ställa frågor till dem, bl.a om de tror att någon framtida start kommer att ske på helikopterpilotutbildningen inom yrkeshögskola, och fråga också om du kan få kontakt med de som studerar där nu för att få svar angående hur de har råd att studera. Yrkeshögskoleutbildningar är, allmänt sett, studiemedelsberättigade - så fråga också på CSN om hur mycket som du skulle kunna få ut om du gick helikopterpilotutbidning inom yrkeshögskola. Allmän information om studiemedel finner du på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/studiemedel.
    Tips! fundera över alternativet att utbilda dig till Helikopterpilot inom FM
    Att utbilda sig till sjuksköterska om man vill jobba som helikopterpilot just inom ambulanssjukvård är en mycket bra idé, tycker jag. Vet dock inte om något sjukhus skulle kunna betala för din utbildning till helikopterpilot

    Studie- och yrkesvägledare