Kimia
    Hur kan jag ha en chans att komma in på läkar/tandläkarutbildningen efter VO?,eller på en högskoleutbildning,som tandhygienist utbildningen?.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Kimia,
    det bästa rådet jag kan ge dig är att kämpa för så höga betyg du kan och läsa in högskolebehörighet /Grundläggande behörighet/ samt lägga till Matematik 2a på VO.
    Sedan komplettera med resterande kurser på komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår. Du kan efter gymnasiet söka jobb som undersköterska och samtidigt söka till komvux OCH även till naturvetenskapligt basår och sedan välja vad du vill göra om du får utbildningsplats på både komvux och på Naturvetenskapligt basår. Om du inte kommer in på någon utbildning, kan du jobba fram till nästa antagning och försöka igen.
    När du har kompletterat med alla behörighetsgivande kurser, söker du den utbildning du önskar på högskola eller yrkeshögskola och i fall du kommer in, kan du ta tjänstledigt från arbete. Det är en stor fördel att ha en tjänst som du kan återvända till under sommar ledighet och tjäna lite pengar vid sidan av studier.
    Det är de bästa tips som jag kan ge dig.
    Mvh
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare