Alexander
    Hej,

    Mina fråga är uppdelad till 4 delar hoppas att ni svarar på alla dem.

    - Jag läser teknikprogrammet på komvux nu och nästan klar under detta året men är relativt säker att jag kommer i slutat att ha max 15 poäng (av 20,0) inte mer. Hur kan jag höja mina poäng och uppnå 17 eller t.o.m 18 för att läsa till någon ingenjörsutbildning? Vad har jag för möjligheter?

    - Jag tänker på språk. Jag har betyg i engelska 6 men undrar om det är tillåtet att göra en prövning i engelska som modersmål 1 och då kommer det kanske att hjälpa mig höja betyget? Eller kanske det kommer att räknas bara som en vanlig kurs?

    - Jag vet att man får extrapoäng på språk därför jag tänker att ha betyg i modersmål 1,2 och 3 och planerar göra moderna språk 1 och 2. Men jag undrar också om man läser ett språk till t.ex spanska 1 eller franska 1 kommer de här språken att räknas med? Eller det är max 1 språk vardera som kommer att räknas med i betyget? Jag tycker om språken och har det lätt att läsa språk.

    -Kan ni också förklara vad betyder nedan nämnde ord:
    - Jämförelsetal.
    - Meritpoäng.
    - Meritvärde.
    - Gymnasiepoäng.
    - Utökade kurser.
    - Meritkurser.
    • Liselotte : Läser du mot ett Slutbetyg eller mot Examensbevis? Det är olika regler för de två typer av utbildningsdokument.
    • : Jag tror det är Examensbevis men inte säker faktiskt. Vad är skillnaden mellan dem?
    • Anna : Om du har minst en kurs betygsatt på skalan IG-G-VG-MVG (alltså ej E-A betyg) då kanske du kan läsa mot Slutbetyget, annars - inte. Gymnasieelever som började på gymnasiet året 2010 och tidigare läste mot Slutbetyg; gymnasieelever som började på gymnasiet året 2011 och senare läser mot Examnesbevis; på komvux skedde reformen under 2012 och standard sedan dess är Examnesbevis men det finns fortfarande studerande på komvux som på undantag (enl.rektors beslut) får läsa mot Slutbetyg, men rektor får ej bevilja det i andra fall än om minst en "gammal kurs" betygsatt med IG-MVG ska finnas med. Få betyg i skalan IG-MVG kan man sedan 1 juli 2016 inte längre göra. Från 1 juli 2016 sätts betygen endast i skalan E-A.

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alexander,

    jag gissar på att du läser mot Examensbevis och inte mot ett Slutbetyg; pga din ålder - du är lite för ung för att kunnat ha börjat på ungdomsgymnasiet 2010 eller tidigare... men svara gärna om du läser mot Exam.bevis eller mot ett Slutbetyg.

    Om du läser mot EXAMENSBEVIS (på komvux)
    du vinner mest på att vänta med att ta ut examensbevis från komvux utan läsa de kurserna i vilka du tror du kan få höga betyg och/eller göra prövningar i dem och ta de kurserna /med högsta betygen/ in i ditt examensbevis (och utesluta de kurserna från exam.beviset, i vilka du har lägre betyg).
    Om du tar ut exam.bevis - då blir du sedan inte "av med" kurserna som finns med i ditt exam.bevis och måste då senare höja betygen i just de kurserna som finns med i exam.beviset. De kurser som du har utanför exam.beviset (på separata betygsdokument) kommer räknas in i ditt jämförelsetal endast om de krävs för särskild behörighet till just den högskoleutbildning som du söker till just då eller om de ger meritpoäng.
    Läs gärna all info på gymnasieguiden.se/informeras/merit
    OBS! du kan komma in på högskola i HP-urvalet om du har resultat från högskoleprovet. Gör HP så många ggr du hinner och orkar!
    Vad olika begrepp betyder:
    Jämförelsetalet - en siffra (snittbetyget) uträknat på alla betygen som räknas in i Jmftalet;
    - Meritpoäng - de extrapoängen som plussas på till Jämförelsetalet;
    - Meritvärde - summan av Jämförelsetalet och Meritpoängen; har man "noll" meritpoäng, blir Jmft = Meritvärde;
    - Gymnasiepoäng - en gymnasiepoäng motsvarar en undervisningstimme (eller 2 studietimmar); alltså man på heltid läser 20 gymnasiepoäng som på ett ungefär motsvarar: 20 lektionstimmar + 20 timmar självstudier/grupparbete/projekt mm. alltså bör man lägga ner ca 40 timmar på en vecka, som motsvarar just heltid;
    - Utökade kurser - det är ett Undantag; på ungdomsgymnasiet fattar rektorn beslut om U-kurs får läsas av en viss elev; de flesta läser inte U-kurser (utökat program); betyg i U-kurser räknas in bara om kurser krävs för behörighet eller om de ger meritpoäng;
    - Meritkurser - det begreppet kan användas till att beskriva olika saker, bl.a när man pratar om de "gamla reglerna" när "gamla kurser", i vilka man kunde få betyg till sista juni 2016 i betygsskala IG- MVG, ger meritpoäng enligt "områdesbehörigheter" (detta upphör förresten helt från antagning till utbildningar som startar efter maj 2022)... annars så kan man se och höra att man säger "meritkurser" när man menar "kurser som ger meritpoäng".

    Liselotte
    • : Tack för svaret. Om man läser moderna språk t.ex spanska 1 och 2 hur kommer de räknas med i betyget? Blir det som vanliga kurser läggs till på betyget? Och vad händer när man läser ett språk till t.ex franska steg 1 och 2? Kommer både språken att räknas i betyget?
    • : Sen jag vet inte om just språken kommer att hjälpa mig höja snittbetyget i mitt fall (läser till civilingenjör)!
    • Anna :

      Läs gärna Liselottes svar. Hon förklarar i sitt svar om att det är extremt stor skillnad på Slutbetyget och Examensbeviset. Om du gör Gymnasiearbete då läser du mot examensbeviset. GA får ej ingå i ett Slutbetyg.
      För att ha grundläggande behörighet till högskolestudier behöver du får ut examensbevis (eller ett slutbetyg). Vi tror du läser mot examensbeviset, men vi kan inte veta det - fråga SYV på komvux vad du läser mot.

    • : Ja, det är examensbevis då.
    • Anna : Läs Liselottes svar och även mitt svar. Om du tar ut examensbevis, så låser du in kurserna i den och blir inte av med de kurserna sen... du vinner på att i ditt exam.bevis endast ha de Obligatoriska kurser + av de valbara endast kurser med högre betyg. På så sätt får du så högt meritvärde du kan få.
    • Anna : På komvux är det inte lika strikt vilka kurser som får ingå i exam.bevis. Om du tar exam.bevis från Teknikprogrammet på komvux - kan jag förklara för dig vilka kurser du absolut måste ha in i ditt exam.bevis och resterande är "valfria kurser".
    • : Jag blev lite förvirrad nu. Hur vet jag när examensbevis låser och vilka kurser som kommer att ingå?
    • Anna : Du har väl gjort planering mot examensbevis med SYV på komvux? Kurser blir "inlåsta" i exam.beviset när det utfärdas - alltså det datumet som kommer på exam.beviset stå som "utfärdat... det datumet". Prata med syv på komvux. Olika komvux gör lite olika. Det är vanligt att man Ansöker om att få exam.beviset utfärdat - det brukar inte bara "dimpa in i brevlådan", men om ni på förhand gjorde studieplanering tillsammans med syv-en så kan komvux utfärda exam.bevis när du har fått betyg i alla kurser som ingår i den studieplaneringen.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du tar ut examensbevis och EFTER det läser moderna språk 1 och 2 (oavsett vilket språk det gäller) kommer inte de betygen i mod.språk 1 och 2 räknas in, över huvudet taget. Du läser då i så fall endast för att få Kunskaper, ej för att påverka din möjlighet att komma in på högskola/universitet.
    De kurser som du EFTER datumet för utfärdandet av examensbeviset läser på komvux eller gör prövningar i kommer räknas in endast om
    - just den kursen krävs för särskild behörighet (om du söker till Civilingenjörprogrammet, är det matte 4 och fysik2 - kan till vissa civilingenjörsprogram krävas även kemi2 och/eller biologi 2... );
    - eller om kursen ger dig MERITPOÄNG (och det är endast Engelska 7; Moderna språk 3 och 4 och Högre mattekurser, alltså i fall du söker till civilingenjörsprogrammen, är det Matematik 5 och Matematik specialisering).
    Inga andra nya gymnasiekurser, förutom de jag nämner ovan, kommer påverka ditt meritvärde.

    Om du tar exam.bevis från Teknikprogrammet på komvux - kan jag förklara för dig vilka kurser du absolut måste ha in i ditt exam.bevis och resterande är "valfria kurser". Se Programplan för TE men "glöm" Idrott och hälsa 1 (den kursen får ej ingå i exam.bevis från Komvux).

    Jag vet inte om du för just ditt program (civilingenjörsprogrammet) behöver fler kurser för Särskild behörighet än matematik 4 och fysik2 - om du t.ex behöver även kemi2 då är det klokt att inkludera även den kursen in i exam.beviset.

    Exam.bevis från komvux innehåller 2400 poäng
    Du behöver alltså i ditt exam.bevis ha
    GA- gymnasiearbete med E i betyg (tekniskt tema för GA);det är 100p.
    av de resterande 2300p. behöver du ha alla kurser som inom de "gymnasiegemensamma ämnen" i programplanen för TE; - det är 1000 p. plus 100p.GA;
    Av de resterande, alltså 2400p. minus 1100p, 1300p. minst hälften måste vara från kurser som får läsas på teknikprogrammet och andra halvan får vara vilka gymnasiala kurser som helst.
    för särskild behörighet behöver du fysik 2 och matte 4, det är ännu 200p. Nu är vi uppge i 1300p.
    Totalt är det 2400p. Du vinner inget på att ha fler poäng än 2400p i ditt exam.bevis. Däremot vinner du på att inom de 2400p. ha alla de kurser som du behöver för särskild behörighet + alla de kurser i vilka du har högre betyg.
    Det är också smart att ta in inom de 2400p. även kurser som ger dig meritpoäng: engelska 7 och moderna språk 3 och 4 och/eller matematik 5 och matte specialisering (högre mattekurser för dig är de som är högre än matte 4 för att matte 4 krävs för din högskoleutb. för särskild behörighet).

    Komvux kan vägra ge dig plats på kurser om du redan har uppnått kraven för examensbeviset, men du kan i så fall be de att vänta innan de utfärdar exam.bevis och göra prövningar i de kurser i vilka du tror du kan få högre betyg. Betyg från prövningar får ingå i exam.beviset.

    Du kan också med låga betyg (t.ex alla E betyg) komma in på en högskoleutb. i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet).