Annette

    Hej! Om en elev har tagit en gymnasieexamen från ekonomiprogrammet med fullständiga betyg i alla ämnen kan den på något sätt läsa kurser på komvux för att höja sin merit. Menar inte Eng 7, moderna språk osv utan ämnen som ingår och som kan bytas ut mot kurser eleven läste på gymnasiet. Tex om eleven fick ett E i kursen entreprenörskap kan den kanske byta den mot någon annan kurs som kan ingå istället. Alla skolar har ju inte samma i sin examen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Annette,
    reglerna lyder: i examensbeviset kan inget ändras. För att höja meritvärde ska man sträva efter högre betyg i samma kurser som ingår i examensbeviset + försöka uppnå max antal meritpoäng (2,5). Enda undantaget är att Antagning.se kommer räkna in högre betyg i matte 1a, även om betyget i matte 1b eller 1c ingår i examensbeviset; och på samma sätt kommer betyget i matte 2a (om det är högre) räknas in i stället för betyget i matte 2b eller 2c; på nivå 3 där endast två mattekurser finns, 3b och 3c får vilket av de räknas in. På så sätt kommer man höja sitt jämförelsetal och med det även meritvärde om man i sitt examensbevis - t.ex - har betygen i matte 1b och 2b men skaffar sig högre betyg i matte 1a och 2a så kommer de högre betygen räknas in. Det är lite lättare att få högre betyg i a-spåret i ämnet matematik.
    Att komvux skulle anta till att läsa kurserna där man redan har betyg i samma eller i motsvarande kurser kan inte uteslutas helt, men det är väldigt tveksamt att det blir så. Det finns inga förbud mot omläsning, men komvux har begränsade resurser och är tvungen att prioritera ge plats till de som inte läst kurserna (jämfört med de som läst och fick godkända betyg).
    Att pandemin satt käppar i hjulen för många är sant. När man gör ansökan till komvux kan man under "övrigt" skriva att anledning till varför man fick lägre betyg än förväntat var att har tvingats till distansundervisning under "corona" (vet inte om det hjälper men man bör ju försöka, om man vill få plats på komvux).
    Kika gärna på gymnasieguiden.se/reportage/distansundervisning-i-gymnasieskolan-under-pandemin - man kan skaffa sig kunskaper genom självstudier och hjälp av privat undervisning och sedan betygen genom prövningar.