Sofia
    Hej,
    Jag undrar vilka olika möjligheter det finns att höja sitt snittbetyg? Jag har 19,38 och vill gärna höja det. Jag tänkte göra prövningar men många är inställda... Har hört att man kan läsa kurser på komvux som man ej läst innan och därmed går det att höja? Jag hade även planerat att eventuellt göra HP men den är inställd. Tack för förslagen.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sofia!

    Meritpoängen och att höja meritvärdet?
    Jag vet inte om Du har redan max i merit, som är 2,5 meritpoäng. Du frågar endast om att höja "snittet" som är = Jämförelsetal.
    Hur som helst: om du får högre betyg i kurser som i princip ger meritpoäng än snittet av de betygen som du idag har i ditt examensbevis, kommer de betygen räknas in och höja ditt jämförelsetal.

    Höjningen blir dock väldigt liten pga du redan har "nästan A i alla kurser". Så A-betyget kommer höja lite-lite... men B och lägre betyg i nya kurser kommer inte räknas in, och med det kommer ej påverka ditt jämförelsetal (betygssnittet).
    Exempel:  om du i ditt examensbevis har matematik 2, men ej 3 eller högre mattekurser och den högskoleutbildning du vill komma in på inte kräver matte för särskild behörighet,så får du + 0.5 meritpoäng för godkänt betyg i matematik 2, men skulle du fått A betyget i matematik 3 skulle du höja ditt jämförelsetal lite grand. Men för det behöver den nya kursen "i princip" ge meritpoäng (vara meritpoängsgivande) och du måste också få ett betyg som är högre än ditt nuvarande snitt.Jag förstår att det är ingen tröst i att få höra att "det drabbar alla och inte bara dig". :(

    Jag vet också att det är näst intill omöjligt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar, men se ändå om du kan hitta var du kan göra prövningar. Det är inte heller förbjudet att söka till komvux, även om man vill läsa kurser i vilka man redan har godkända betyg men det är ganska säkert så att man ej får läsa för konkurrenskompettering men ibland kan man ha tur och komma in på i alla fall någon kurs som man vill höja betyget för konkurrenskomplettering! Vi får också hoppas på att Högskoleprovet blir av våren 2021! Vi håller tummarna!

    • : Okej! Jag menade alltså att höja mitt jämförelsetal. Har redan full meritpoäng alltså 2,5. (Brukar blanda ihop de). Men så finns det inga sätt man kan höja jämförelsetalet? Som du sa om jag får A på någon kurs så höjs det lite... hörde att man kunde läsa en kurs på komvux som ej ingår i examensbeviseh och därmed höja? Så det finns inga andra sätt att höja förutom prövning? Vad rekommenderar du att jag kan göra?
    • Mikael : Elever som gick ut gymnasiet året 2013 och tidigare läste på gymnasiet mot ett Slutbetyg och de som gick ut 2014 - mot Examensbevis. Det är två Olika uppsättningar av regler: för de som har slutbetyg och examensbevis. Om någon påstår att hen höjde sitt meritvärde genom nya kurser hen läste efter gymnasiet och om de kurserna ej krävdes för behörighet och inte gav meritpoäng, så är det en person med "de gamla betygen" (Slutbetyget). På komvux är det fortfarande möjligt att (på undantag) läsa mot ett slutbetyg men för det måste man ta in minst en av gamla kurser in i sitt slutbetyg (och möjlighet få betyg i de kurserna upphörde under året 2016). Så, om någon påstår att "så här blev det för mig" så är det mycket möjligt att så var det för honom eller henne, men för de som har examensbevis (elever som började på gymnasiet året 2011 och senare) kan inte kurser som ej ingår i examensbevis och inte krävs för särskild behörighet och ej ger meritpoäng räknas in. Så säger reglerna. Råda dig vad just du ska göra är svårt. Högskoleprovet blev inställt igen. Vi hoppas HP ges våren 2021. Hitta var man kan göra prövningar är också mycket svårt (kanske t o m ibland helt omöjligt).