Hej,
    för att kunna i Sverige bli BMA måste man få legitimation från socialstyrelsen. Det är alltså ett av legitimationsyrken. Särskild behörighet till BMA-programmen på de olika lärosäten kan variera något, t.ex lite mer eller mindre biologi och kemi kan krävas. Vissa lärosäten kräver kemi 2 och biologi 2 medan på andra räcker det med kemi1 och biologi 1.

    Inom matematiken måste man som lägst uppnå godkänt betyg i tredje mattekurser - som heter matematik 3. Det finns 2 kurser på nivå 3 i matematiken: matematik 3b är med inriktad på ekonomi och 3c - mer inriktad på naturvetenskap.
    Inom fysiken behöver man som lägst ha godkänt betyg i gymnasial kurs fysik1a.

    För grundläggande behörighet behöver du få ut examensbevis från komvux med godkända betyg i svenska eller svenska som andraspråk 2 och 3 samt i engelska 6.

    Det är fördelaktigt för dig att inom kursen som ingår i ditt examensbevis ta med bland annat kurserna Matematik 3, Fysik1a, Kemi 1 (och helst även kemi 2) och biologi 1 (men helst även 2 - detta för att kunna komma in på flera olika lärosäten och mer fritt välja både lärosäte och inriktning inom BMA-programmet).
    Rekommendationen jag vill ge dig är att du bokar tid med SYV på komvux för planering mot examensbevis. Du får gärna visa mitt svar om det skulle underlätta planeringen mot examensbevis.