Gymnasieelev

    Hej! Jag har börjat kollat in universitet i Usa. Speciellt Ivy league skolorna (trots att det är väldigt svårt att komma in). Jag undrar dock hur den processen ser ut för oss som bor utanför Amerika. Vad måste man göra betygsmässigt för att kunna söka till en amerikansk skola (alltså behöver man göra t.ex SAT’s). Ännu en grej som jag tänkte på är ” extracurricular activities” som är en väldigt stor och viktigt grej på deras college applications. För oss som bor i Sverige så känns det som att det är lite svårare att ha sådana aktiviteter som är bra att ha för Amerika, vi har ju t.ex inte klubbar i skolan på samma sätt som de har. Undrar ifall ni har några tips på vad man kan göra för liknande aktiviteter som är bra för sin ”college application” här i Sverige. Jag har redan rätt så bra betyg men oroar mig mest för detta med aktiviteterna, då jag inte håller på med någon sport på en tävlingsnivå, vilket skolor i USA tycker om! MVH/ En 17 årig tjej som vill plugga i USA :)

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej

    mitt förslag är att i fall du ej redan går på IB-diplomaprogrammet att du försöker komma in i IB-diplomapr. Det är ett 2årigt program som är internationell och lyder under IBO-organisationen, ej under skolverket.

    ang. extra-curriculum-aktiviteter
    Det stämmer att i Sverige finns det begränsade möjligheter... men man kan t.ex bli volontär i en Räknestuga - se mattecentrum.se/raknestugor
    eller hjälpa till i en idrottsklubb som hjälp-tränare eller kassör/administratör, kanske?
    Du kan kontakta den skolan i USA som du vill komma in på och fråga om de har några förslag; förhoppningvis har de haft sökande från Sverige och känner till de svenska förhållandena...