Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej! Vad tänker du på när du skriver "2 grundämnen"?
    Både BF och HA är gymnasiala yrkesprogram, då krävs det att man i sitt slutbetyg från grundskolan har godkända betyg i svenska, engelska, matematik + fem andra, valfria, ämnen. Sedan konkurrerar behörig sökande om plats. De med högre betyg kommer in först - och sedan så länge platserna räcker.
    Var god ta del av informationen på gymnasieGuiden.se/behörighet

    Mina råd är att du försöker få så höga betyg du kan i alla ämnen du läser men i första hand satsar på svenska, engelska och matematik - för att det är mycket viktigt att få godkända betyg i de tre ämnen!

    Liselotte
    • :

      Okej, tack. Grejen är jag har bra och höga betyg i alla ämnen men det är bara matte som jag har svårt med. Vad händer då om man får F i slutbetyg i 9an?

    • Julia :

      Med F i matematiken i slutbetyget från grundskolan är man tyvärr inte behörig till de nationella programmen utan endast till IM, introduktionsprogrammen. Se gärna info om Programinriktat val och om Yrkesintroduktion, som är två av IM-gymnasieprogram.